سه کشور متقاضی تاسیس آزمایشگاه‌ دانش‌آموزی شدند

در هشتمین جشنواره فناوری نانو علاوه بر آموزش و پرورش‌های استانی نمایندگانی از چند کشور از جمله ونزوئلا، انگلیس و هند با حضور در غرفه توانا درخواست‌هایی‌جهت تاسیس و تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی توسط شبکه توانا و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران داشته‌اند.

شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو «شبکه توانا» با حضور در هشتمین جشنواره علوم و فناوری نانو، که از سیزدهم تا شانزدهم مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌گردد، به پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و آزمایشگاه‌های مدارس، ارائه خدمات می‌نماید.

به گفته یکی از مسئولان غرفه توانا تاکنون نمایندگانی از آموزش و پرورش ۹ استان جهت تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی در پژوهشگاه‌ها درخواست‌های خود را به ثبت رسانده‌اند.

علاوه بر درخواست‌های استانی در دوروز نخست نمایندگانی از کشورهای ونزوئلا، انگلیس و هند از غرفه توانا بازدید و جهت راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو در کشورشان درخواست‌هایی را ثبت کرده‌اند.

همچنین نمایندگانی از آمریکای جنوبی و عراق با حضور در غرفه توانا درخواست‌هایی در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی توسط شبکه توانا در کشورهایشان داشته‌اند.

به گفته کارشناس غرفه توانا راه‌اندازی آزمایشگاه دانش‌آموزی در کشور چین توسط ایران تاثیر بسیار مثبتی در راستای دیده شدن توانایی ایران در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و در راستای صادرات تجهیزات آزمایشگاهی به دیگر کشورها داشته است.

در هشتمین جشنواره علوم و فناوری نانو، دستگاه‌هایی چون میکروسکوپ تونلی روبشی، میکروسکوپ پروبی روبشی، میکروسکوپ نیروی اتمی، دستگاه تولید نانوالیاف، اسپاترینگ‌ رومیزی، دستگاه تولید نانوذرات از انفجارسیم، اولتراسونیک، مجموعه آزمایش‌های طیف سنجی مقدماتی، سانتریفیوژ، ضخامت سنج لایه‌های نازک، اسپکتروفتومتر، لایه نشانی دورانی، و تجهیزات عمومی آزمایشگاهی مانند کوره، انکوباتور، هودشیمی، آب مقطرگیری، حمام مافوق صوت، آون، کلنی کانتر، ترازو، هیتراستیرر، آب دیونیزه ساز، گلاوباکس، بن ماری وpH متر از جمله تجهیزات ارائه شده جهت تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو است.

توانا در راستای بهره‌برداری هرچه بیشتر متقاضیان دستگاه‌های تخصصی نانو خدمات مختلفی از جمله ارائه بسته‌های آموزشی و توضیحات هر دستگاه، CD آموزش کار استفاده از هر دستگاه، فیلم آموزشی کار با دستگاه‌ها و نرم‌افزار آشنایی شامل توضیح کامل هر دستگاه را به خریداران تجهیزات ارائه می‌کند.

همچنین این مجموعه در راستای هدایت و سرعت بخشیدن به جریان فعالیت آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو کارگاه‌های آموزشی برای آموزش به متخصصان آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی برگزار و از کارگاه‌های آموزشی برگزارشده برای دانش‌آموزان و دبیران در آزمایشگاه حمایت می‌کند. گفتنی است، تیم فنی باشگاه نانو که مسلط به تجهیزات درنظر گرفته شده برای آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی هستند، نصب، آموزش و بررسی فنی این تجهیزات را انجام می‌دهند.

شایان ذکر است شرکت‌های تجهیزات‌ساز آزمایشگاهی داخلی نیز می‌توانند با حضور در غرفه توانا دستگاه‌های خود را معرفی کنند تا پس از بررسی در لیست تجهیزات شبکه توانا قرار گیرند.

هشتمین جشنواره علوم و فناوری نانو سیزدهم تا شانزدهم مهر ماه جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌گردد و کارشناسان شبکه توانا در محل غرفه توانا واقع در طبقه دوم سالن خلیج فارس پذیرای مسئولان آموزش و پرورش و کارشناسان آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی خواهند بود.