ثبت بیش از ۱۰۰ تقاضای انتقال فناوری در غرفه کارگزاران رسوخ

کارگزاران رسوخ فناوری نانودر صنعت با هدف ایجاد ارتباط اثربخش بین فناوران و صنعت در هشتمین جشنواره فناوری نانو حضور پیدا کرده‌اند. در مدت سه روز برگزاری این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ تقاضای انتقال فناوری ثبت شده است که بیش از ۱۰ مورد از این ثبت تقاضاها به مذاکرا

کارگزاران رسوخ فناوری نانودر صنعت با هدف ایجاد ارتباط اثر بخش بین فناوران و صنعت در هشتمین جشنواره فناوری نانو حضور پیدا کرده‌اند.

یکی از راه‌حل‌های تجربه شده در دنیا برای غلبه بر موانعی که در مسیر ورود به بازار فناوری‌ها و محصولات جدید به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین وجود دارد، استفاده از «کارگزاران یا واسطه‌های فناوری» است.

در همین راستا یکی از برنامه‌های اصلی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو جهت تحقق اهداف سند راهبردی ۱۰ ساله دوم این ستاد، رسوخ در صنایع مختلف است.

کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو در این برنامه با جذب و تربیت کارگزاران (ارائه کنندگان و توسعه دهندگان فناوری) در راستای رسوخ فناوری و ایجاد ارتباط بین فناوران و صنایع اقدام می‌نماید.

به گفته مهندس پوراسماعیلی از کارشناسان کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، صنایع به دلایل مختلفی چون رفع مشکلات در چرخه تولید، ارتقاء کیفیت محصولات به فناوری‌های جدید و کارآمد مانند فناوری نانو نیازدارند، اما در موارد زیادی از توانمندی‌های موجود در کشور برای رفع نیازهایشان آگاهی ندارند. همچنین از سوی دیگر فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به ایده‌ها و فناوری‌های جدیدی دست یافته‌اند که در موارد متعددی از کاربردهای صنعتی این فناوری‌ها آگاه نیستند و یا متقاضیان صنعتی آن را نمی‌شناسند.

با توجه به این مسائل، کارگزاران رسوخ نقش مهمی را در انتقال فناوری‌ها و همکاری میان فناوران و متقاضیان صنعتی ایفا می‌کنند. اهم نقش‌های کارگزاران رسوخ در صنعت شامل، «ارزیابی و معرفی فناوری به متقاضیان»، «شناسایی و صورت‌بندی تقاضاهای صنعت» و «ایجاد پیوند بین عرضه و تقاضای فناوری» است.

در کارگروه صنعت و بازار کارگزاران رسوخ فناوری در حوزه‌هایی چون پلاسما، نیروگاهی؛ مواد ضد لک، کشاورزی، نانو پوشش، ساخت و ساز و نساجی به ارائه خدمات می‌پردازند.

در هشتمین جشنواره فناوری نانو، با توجه به محدودیت‌های فضایی در این نمایشگاه پنج کارگزار حوزه‌های ساخت و ساز، مواد ضد لک، صنایع نیروگاهی، نانو پوشش و کامپوزیت و پلیمر که بیش از یکسال با کارگروه صنعت و بازار همکاری داشته و پروژه‌های تبادل فناوری موفقی انجام داده‌اند در این نمایشگاه حضور و ارائه خدمات می‌نمایند.

گفتنی است، کارگزاران رسوخ حاضر در این نمایشگاه با شرکت‌ها ارتباط گرفته و تقاضاهای مورد نیاز آنان را ثبت می‌نمایند. همچنین فناوری‌های ارائه شده از سوی فناوران را تیین سطح و ارزیابی کرده و به صنایع و شرکت‌های مرتبط معرفی می‌نمایند.

به گفته یکی از مسئولان غرفه کارگزاران رسوخ، در مدت سه روز برگزاری این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ تقاضای انتقال فناوری ثبت شده است که بیش از ۱۰ مورد از این ثبت تقاضاها به مذاکرات جدی رسیده و اولین قدم در راستای انتقال فناوری به صنعت مورد نظر برداشته شده است و باقی اقدامات نیز بعد از نمایشگاه انجام خواهد گرفت.

لازم به ذکر است‌، فناوران نیز می‌توانند در مدت برگزاری هشتمین جشنواره فناوری نانو با حضور در غرفه کارگزاران رسوخ واقع در طبقه نخست سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران‌، اطلاعات فناوری خود را در اختیار کارشناسان رسوخ قرار دهند.