کاربرد مواد طبیعی در ساخت پاک کننده‌ی صفحه نمایشگر نانویی در ایران

مایع پاک کننده‌ی صفحات نمایشگر، محصول صنعتی تولید شده در شرکت دانش بنیان کیمیا شیمی سهند است. این محصول که با استفاده از فناوری نانو تولید شده است، علاوه بر خاصیت پاک کنندگی و میکروب زدایی، تماماً از مواد طبیعی تولید شده و فاقد هرگونه مواد شیمیایی و سازگا

استفاده از مواد پاک کننده، به دلیل کاربرد مواد شیمیایی و الکل در ساختارشان، برای محیط زیست زیان‌آور است. علاوه بر این، بسیاری از این مواد به خاطر ویژگی‌های شیمیایی خود، با باقی ماندن روی سطح، در دراز مدت باعث خوردگی و آسیب آن سطح می‌شوند.
پاک کننده‌ی صفحه‌ی نمایش، محصول شرکت کیمیا شیمی سهند که از مواد طبیعی و با استفاده از فناوری نانو تهیه شده است، سازگار با محیط زیست و فاقد خاصیت اسیدی یا قلیایی است. لذا نه تنها به سطح زیانی نمی‌رساند، بلکه در صورت تماس با بدن نیز کاملاً بی ضرر است.
این محصول که با نام تجاری «مهرتاش» به بازار عرضه گردیده، تا کنون موفق به کسب تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه‌ی فناوری نانو، تأییدیه کمیته‌ی نانوی وزارت غذا و دارو و گواهی ثبت اختراع به شماره ۶۳۳۸۸ گردیده است.
مهرتاش علاوه ‌بر قابلیت پاک کنندگی بالا، دارای خاصیت آنتی استاتیک نیز هست. ویژگی آنتی استاتیک این محصول باعث می‌شود که گرد و خاک تا مدتی از سطح تمیز شده با آن، دفع شده و به سطح نچسبد.
مهندس مهرتاش هدایتی منش، مدیر عامل شرکت کیمیا شیمی سهند، اضافه کرد: «محصولات پاک کننده‌ی خارجی که با هزینه‌ و قیمت بالا در دسترس مردم هستند، عموماً به دلیل داشتن pH بالا، در دراز مدت سبب ایجاد آسیب و خوردگی بر روی صفحات نمایشگر می‌شوند. این در حالی است که محصول تولیدی این شرکت علاوه بر خنثی بودن از نظر شیمیایی و عدم ایجاد مشکلات ذکر شده، دارای خاصیت ضد باکتری بوده و سطوح مورد استفاده را ضد عفونی نیز می‌کند.»
وی در ادامه افزود: «روغن‌ها خود از آلوده‌کننده‌ترین مواد دنیا به حساب می‌آیند و به دلیل چرب بودن ذرات گرد و غبار را به خود جذب کرده و شرایط را برای رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا مهیا می‌کنند. حال آنکه ما با تغییر اندازه‌ی ذرات روغن به ابعاد نانومتری در این محصول، خاصیت آن را تغییر داده و به ویژگی پاک کنندگی رسیدیم.»
این شرکت با تکیه بر فناوری نانو، علاوه بر این محصول، تا کنون موفق به تولید شیشه‌شوی چند منظوره و مواد مورد استفاده در کارواش‌ها نیز شده است.