آزمایش نانومحصول کاهش دهنده انتشار گاز CO2 از سوختن زغال سنگ

شرکت ای‌جی‌تی قصد دارد نانومحصول خود را که یک افزودنی بهبود دهنده سوخت زغال سنگ است مورد آزمایش قرار دهد. این نانومحصول می‌تواند میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را کاهش دهد.

ای‌جی‌تی (AGT) صاحب فناوری نانومحصولی موسوم به TMT-13 است که موجب افزایش کارایی زغال سنگ شده و در نهایت میزان نشر گاز دی اکسید کربن را کاهش می‌دهد. این شرکت اخیراً آزمون‌های اولیه خود را روی این نانو محصول آغاز کرده است؛ نانومحصولی که به‌عنوان افزودنی به زغال سنگ اضافه شده و در نهایت موجب کاهش انتشار مواد سمی از زغال سنگ می‌شود. نتایج این آزمون‌ها طی روزهای آینده منتشر می‌شود.
سالانه نزدیک به ۶ میلیارد تن دی اکسید کربن در اثر سوختن زغال سنگ وارد اتمسفر می‌شود. TMT محصولی است که موجب کاهش انتشار این گاز سمی می‌شود. شرکت ای‌جی‌تی قصد دارد تا از این نانومحصول برای کارخانه‌های سراسر آمریکا استفاده کند که نتایج آزمون‌ها برای گسترش این بازار ضروری هستند.اولین آزمون قرار است در یک کارخانه، جایی در نزدیکی آزمایشگاه احتراق دانشگاه کنتاکی غربی انجام شود.
یکی از اولویت‌های دولت اوباما کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌منظور مقابله با تغییرات اقلیمی در جهان است. یکی از این برنامه‌ها استفاده از سوخت پاک است. در حال حاضر کارخانه‌ها باید مقدار کنترل شده‌ای از گازهای سمی تولید کنند. کارخانه‌هایی که از زغال سنگ به‌عنوان منبع تولید انرژی استفاده می‌کنند مجبور به استفاده از فیلترهای بسیار گرانقیمتی هستند که در نهایت ممکن است صرفه اقتصادی فعالیت آن‌ها را زیر سوال ببرد. این نانومحصول جدید می‌تواند در کاهش انتشار این گازهای سمی مؤثر باشد. در واقع بدون نیاز به استفاده از تجهیزاتی نظیر فیلتر می‌توان انتشار گازهای سمی را کاهش داد.
نتایج آزمون‌های اولیه نشان داده است که این نانومحصول قادر است فرآیند سوختن زغال سنگ را به‌گونه‌ای کنترل کند که استانداردهای مورد نظر EPA رعایت شده باشد. با این کار هزاران فرصت شغلی در معرض خطر، نجات پیدا می‌کنند.
ای‌جی‌تی یک شرکت خصوصی در آمریکا است که محصولات مختلفی برای بخش انرژی کارخانه‌ها تولید می‌کند.