نانوپوششی برای محافظت از رنگ اپوکسی در تانکرها

یک شرکت تولیدکننده نانوپوشش اقدام به انجام آزمون تابش پرتو فرابنفش کرده است. با توجه به نتایج قابل قبول این آزمون، از این نانوپوشش می‌توان برای محافظت از رنگ تانکرها استفاده کرد.

بسیاری از تولیدکنندگان تانکر هزینه و زمان زیادی را صرف طراحی و ساخت محصولات خود می‌کنند تا محصولی استاندارد به بازار عرضه شود. اما معمولاً کیفیت پایین رنگ موجب بروز مشکلاتی در کار آن‌ها می‌شود. رنگ‌های رایج معمولاً نسبت به پرتو فرابنفش حساس بوده و این پرتوها موجب اکسید شدن سطح و کاهش خاصیت محافظتی رنگ می‌شود. صاحبان این تانکرها معمولاً توسط کارفرمایان مختلف خود مورد بازرسی قرار می‌گیرند و امکان صرف هزینه مجدد و دوره‌ای برای رنگ کردن تانکر به منظور عبور از سد بازرسی‌ها وجود ندارد. بنابراین، این شرکت‌ها به رنگی نیاز دارند که در طول زمان دچار زوال نشده و عملکرد خوب خود را از دست ندهد.
شرکت اینداستریال سلوشنز (Industrial Solutions) طی دو سال اخیر محصول جدیدی به بازار عرضه کرده است که می‌تواند برای رفع این مشکل مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت محصولی با عنوان Nano-Clear® که یک نانوپوشش محافظ است را در میشیگان تولید می‌کند.
این نانوپوشش به صورت اسپری روی تانکرها پاشیده می‌شود. این نانوپوشش دو کاربرد مختلف دارد: اول این که آن را می‌توان برای تانکرهای دارای پوشش اکسید شده قرار داد و دومین کاربرد آن استفاده روی تانکرهای تازه رنگ شده است.
این شرکت اخیراً اقدام به انجام آزمون‌هایی روی این نانوپوشش کرده است. هدف از این آزمون‌ها، یافتن بهترین راهکار درازمدت برای حفاظت از رنگ‌های اپوکسی از گزند اکسید شدن است. در این آزمون رنگ‌های اپوکسی مشکی مورد استفاده در بدنه تانکر، به صورت مداوم در معرض پرتوهای فرابنفش قرار می‌گیرند.
پوشش‌های اکسید شده اپوکسی در مقابل خوردگی، مواد شیمیایی و سایش مقاومت بسیار کمی دارند. نتایج این آزمون‌ها نشان داد که هیچ تغییر رنگی در پوشش‌ها ایجاد نشده و همچنین تورق و جداشدن از سطح در پوشش‌ها بعد از ۱۵۰۰ ساعت تابش (معادل ۱۸ ماه کارکرد تانکر) دیده نشد. این آزمون توسط دو مرکز مستقل مختلف انجام شده‌است.
این نانوپوشش در اعماق حفره‌های رنگ نفوذ کرده و موجب بهبود آن در مقابل پرتوهای فرابنفش می‌شود. با این کار هزینه نگهداری این تانکرها کاهش چشمگیری می‌یابد.