شوینده‌ای برای تمیز کردن لنزهای چشمی

اخیرا محلول شوینده‌ای برای تمیز کردن لنزها به بازار عرضه شده است که می‌تواند به شکل موثری لنزها را از آلودگی‌هایی نظیر غبار یا روغن تمیز کند.

در حال حاضر بازار لنزهای ابرآبگریز در حال گسترش است که دلیل این امر مقاومت بالای این لنزها است. یکی از اشکالات که در لنزها وجود دارد، نیاز به تمیزکاری دائمی آنها است. اخیرا شرکت نانوفیلم (Nanofilm) محصولی موسوم به CLARITY® برای استفاده روی لنزها ابداع کرده است که می‌تواند موجب ابرآبگریزی و ایجاد خاصیت ضدانعکاس در این لنزها شود.
این محصول موجب می‌شود ذرات خاک و آلاینده‌های روغنی به راحتی از سطح لنز زدوده شوند. در نتیجه لنز همیشه پاکیزه و عاری از لک خواهد بود.
رکس تالبوت مدیر شرکت نانوفیلم می‌گوید: « نانوفیلم بیش از ۳۰ سال است که در حوزه تولید پوشش‌ها و تمیزکننده‌های لنز فعالیت دارد. این فناوری، نسل جدید از تمیزکنندگان لنز بوده که به صورت یک محلول عرضه می‌شود.»
این محلول به صورت یک شوینده سطح را تمیز کرده به طوری که تمام سطح لنز تمیز می‌شود و هیچ نقطه‌ کثیفی باقی نمی ماند. این محلول قادر است چربی‌هایی نظیر اثرات حاصل از اثر انگشت را از سطح لنز پاک کند. در تولید این محصول، محققان از سورفاکتانت‌هایی استفاده کرده‌اند که می‌تواند آلودگی‌های موجود در سطح لنز را شکسته و وارد فاز سیال کند و به این ترتیب آلودگی‌ها از سطح زوده شود.
آزمون‌های استاندارد انجام شده نشان می‌دهد که این محلول لنزها را به شکل موثری تمیز کرده و اثرمنفی روی عملکرد لنز ندارد. همچنین آزمایشگاه شرکت نانوفیلم یک سری آزمایش‌های بسیار سخت روی این فناوری انجام داده تا سطح اثربخشی آن را بی‌آزماید. برای مثال بزاق دهان، روغن بدن و ژل موی‌ سر روی لنز ریخته شده و سپس با این محلول عملکرد لنز مورد بررسی قرار گرفت شده است.
pH این محلول بسیار نزدیک به آب بوده و عاری از سیلیکون است. این محلول در بسته‌بندی‌های مختلف در بازار توزیع شده است. تالبوت می‌گوید: « با وجود این فناوری، صنایع تولیدکننده لنزهای چشمی می‌توانند از وجود محصولی برای تمیز ماندن لنزها مطمئن شوند. با این فناوری لنزها به راحتی تمیز شده و هیچ گاه مات نمی‌شوند.»