برگزاری برنامه‌های ترویج صنعتی برای توسعه فناوری نانو در صنعت نساجی و سرامیک یزد

استان یزد در تاریخ‌های سوم و چهارم آذرماه ۱۳۹۴ میزبان برنامه‌های حوزه نساجی و سرامیک هفته نانو بود.

استان یزد به عنوان یکی از قطب‌های صنعت نساجی، بیش از دو هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ و واحد خانگی نساجی دارد که نقش به سزایی در اشتغال‌زایی استان دارد.

در روز اول این برنامه‌ها، در قالب برنامه‌های دانشگاهی جلسات هم‌اندیشی با حضور اساتید دانشگاه‌های آزاد اسلامی و سراسری یزد برگزار شد. در نشست دانشکده نساجی و پلیمر دانشگاه آزاد اسلامی یزد که به منظور معرفی برنامه‌های ستاد، آشنایی با ظرفیت‌های دانشگاه و هم‌اندیشی در مورد برنامه‌های پیش رو با حضور اساتید و دانشجویان مقطع دکتری برگزار شد ضمن معرفی پتانسیل‌های همکای در حوزه نانونساجی، اساتید و دانشجویان دانشگاه به معرفی ظرفیت‌های موجود پرداختند و زمینه‌های همکاری بیشتر بررسی شد. همچنین در جلسه‌ای که در گروه نساجی دانشکده فنی دانشگاه سراسری یزد با حضور اعضای هیات علمی و دبیرکارگروه توسعه فناوری ستاد برگزار شد، برنامه‌های ستاد برای توسعه صنعت نانو معرفی و ضمن پاسخگویی به سوالات اساتید، در مورد برنامه‌های پیش رو هم‌اندیشی شد.

در دومین روز این برنامه‌ها، برنامه نشست‌های صنعتی با همکاری خوشه نساجی استان و در محل پارک علمی و فناوری یزد برگزار شد. در نشست عمومی که با استقبال شایان توجه صنعتگران برگزار شد پس از معرفی ستاد و جایگاه استان یزد در فناوری نانو٬ خانم دکتر دستجردی عضو هیات علمی دانشگاه یزد و فناور حوزه نانونساجی، به معرفی فناوری نانو، جایگاه آن در صنعت نساجی و کاربردهای آن پرداخت. این نشست با حضور حدود ۹۰ نفر از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی، مسئولین نهادهای استانی و تعدادی از فناورها و اعضای هیئت علمی، زمینه‌ساز آشنایی فعالان نساجی استان با کاربردهای فناوری نانو در صنعت نساجی شد. نمودار زیر توزیع شرکت کنندگان در نشست‌ها را نشان می‌دهد که نشان از استقبال صنایع استان برای بکارگیری فناوری نانو دارد.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

 
همچنین نکته قابل توجه، حضور چشمگیر اعضای هیئت مدیره و مدیران واحدهای صنعتی در این نشست‌ها بود که نشان دهنده‌ی توجه صنعت نساجی به این مهم و از طرفی پتانسیل بالای این حوزه برای کاربردهای فناوری نانو است.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

پس از این نشست، شرکت کنندگان از نمایشگاه جانبی محصولات نانونساجی بازدید کردند. در این نمایشگاه ضمن معرفی محصولات تجاری نانو، مذاکراتی با شرکت‌های حاضر در نشست انجام شد که منجر به ثبت ۴۲ تقاضای صنعتی ثبت شد. توزیع تقاضاها به تفکیک حوزه در نمودار زیر مشاهده می‌شود.

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

همانگونه که مشاهده می‌شود بیشترین تقاضا در زمینه منسوجات ضد لک و آب و در حوزه‌های پارچه پرده، رومبلی، فرش، موکت، ترمه و پوشاک است. در این راستا مشارکت فناوران و  صنعتگران برای دستیابی به محصولات صنعتی ضرورت دارد.

در بخش دوم برنامه‌ها، دو نشست تخصصی بطور همزمان برگزار شد. در نشست تخصصی «افق‌های جدید در تولید الیاف با فناوری نانو»، آقای دکتر توانایی عضو عیات علمی دانشگاه یزد و فناور این حوزه، ضمن معرفی فناوری نانو، فناوری‌های تولید الیاف و زمینه‌های کاربرد نانو در این حوزه را ارائه داد. همزمان با این نشست، نشست «کاربرد فناوری پلاسما در صنایع رنگرزی، چاپ و تکمیل» نیز برگزار شد که با استقبال حضار مواجه شد. این نشست توسط آقای دکتر خانی و آقای مهندس ابراهیمی از شرکت ساتیا برگزار شد. در پایان این نشست‌ها حاضران ضمن هم اندیشی به ثبت تقاضاهای همکاری خود پرداختند.

همچنین با مساعدت خوشه نساجی یزد، برنامه‌هایی برای بازدید از برخی از واحدهای برتر حوزه نساجی در استان، تدارک دیده شد. در این راستا کارشناسان ستاد، خوشه نساجی استان یزد و فناوران نانو از کارخانه‌های لیلیان بافت، پتروپلی‌استر و شیوانساج بازدید و زمینه‌های همکاری را بررسی کردند.

طی این دو روز، بابرگزاری دو نشست هم اندیشی با اساتید دانشگاه، سه نشست صنعتی و سه بازدید از واحدهای صنعتی فرصت مناسبی برای ارزیابی ظرفیت‌های همکاری با استان یزد فراهم شد. بر این اساس، ضمن ثبت تعدادی درخواست همکاری، زمینه ارتباط با دانشگاه از طریق افراد فعال و صنعت از طریق خوشه نساجی یزد ارزیابی و برنامه‌های پیش رو برای توسعه همکاری نانو با نساجی یزد بررسی شد.

نشست تخصصی «معرفی فرصت‌های صنعتی و تجاری نانوپوشش‌ها در صنایع کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی»

نشست تخصصی «معرفی فرصت‌های صنعتی و تجاری نانوپوشش‌ها در صنایع کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی» توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد چهارشنبه ۴ آذر از ساعت ۹:۳۰ لغایت ۱۲:۳۰ در محل سالن کنفرانس استانداری استان یزد شهرستان میبد برگزار گردید.

در این نشست تعداد ۷۰ نفر از مدیران شرکت‌های صنایع کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی استان یزد، شرکت صنعتی از جمله شرکت‌های کاشی صدرا سرام میبد، کاشی یاس، کاشی ارم اردکان، لعاب‌سازی مهرگل، کاشی خلیج بین‌الملل، کاشی درسا سرام میبد، کارخانجات کاشی کوثر، ایفا سرام و  کاشی سرامیک ستاره میبد به همراه شرکت فناور یارنیکان صالح حضور داشتند.

در این نشست مباحث زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت:
۱. معرفی کاربردهای صنعتی، خواص و فناوری تولید نانوپوشش‌ها
۲. حمایت‌های ویژه ستاد نانو از صنایع در خصوص به کارگیری فناوری نانوپوشش‌ها
۳. معرفی شرکت سازنده تجهیزات صنعتی لایه نشانی یارنیکان صالح
۴. معرفی و بررسی فرصت‌های صنعتی و تجاری نانوپوشش‌ها در صنایع کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی
۵. معرفی مرکز توسعه نانوپوشش و خدمات آن
۶. هم‌اندیشی مشکلات و چالش‌های احتمالی پیش‌روی صنعتی‌سازی نانوپوشش‌ها در کشور

در پایان نشست تصمیم بر این شد تا نمونه‌های صنعتی و تزئینی از شرکت‌های متقاضی جهت انجام پوشش با هزینه رایگان دریافت گردد و خواص عملکردی نانوپوشش‌های ایجاد شده در صنایع فوق مورد بررسی قرارگیرد. همچنین تعدادی از صنایع فوق تمایل به راه‌اندازی خط تولید لایه نشانی در صنایع خود و همچنین استفاده مداوم از خدمات پوشش‌دهی را دارند.

لایه نشانی ابزارها، قطعات و قالب‌ها با استفاده از نانوپوشش‌ها در دهه‌های اخیر کاربردهای گسترده‌ای در صنعت یافته است، به گونه‌ای که اکثر شرکت‌های بزرگ صنعتی دنیا و داخل کشور، بحث پوشش‌دهی را جزء فرآیندهای نهایی و غیرقابل اجتناب در ساخت قطعات و ابزارها قرار داده‌اند. علاوه بر کاربردهای صنعتی مانند خواص مقاومت به سایش، خوردگی و فرسایش، این نانوپوشش‌ها به دلیل رنگ‌های متنوع و جذابشان، در صنایع مختلف به عنوان پوشش‌های تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند که صنایع کاشی و سرامیک از جمله این صنایع است.