فناوری نانوذرات استنشاقی برای مصارف دارویی و واکسن

همکاری دو شرکت فعال در حوزه داروسازی منجر به ارائه فناوری جدیدی برای تولید دارو و واکسن می‌شود. این سیستم دارویی مبتنی بر تنفس نانوذرات است.

لیکوئیدیا تکنولوژیز (Liquidia Technologies) اعلام کرد، شرکت گلاکسو اسمیت‌کلین (GSK) قصد دارد در قالب توافقنامه همکاری که در سال ۲۰۱۲ با این شرکت منعقد کرده از لیسانس فناوری Print® استفاده کند. این همکاری مشترک میان دو شرکت پس از این نیز ادامه یافته تا این فناوری بتواند از مطالعات آزمایشگاهی به آزمون‌های بالینی راه یابد.
نیل فولور از مدیران شرکت لیکوئیدیا می‌گوید: « ما بسیار خوشحالیم که همکاری مشترک ما در سه سال گذشته منجر به دستاوردهای قابل توجهی شده‌است. GSK یک شرکت بسیار بزرگ و شریک تجاری مناسبی است تا این فناوری درمانی را توسعه دهیم. تصمیم راهبردی شرکت GSK مبنی بر استفاده از این سیستم دارویی می‌تواند پنجره‌های تازه‌ای به سوی همکاری مشترک این دو شرکت باز کند. ما مطمئن هستیم که این همکاری می‌تواند منجر به توسعه داروهای تنفسی جدید شود.»
براساس توافقنامه‌ای که در ماه ژوئن ۲۰۱۲ امضاء شده، لیکوئیدیا با دریافت سهام، وجه نقد و اختصاص حمایت مالی برای بخش تحقیق و توسعه به توسعه فناوری دارویی خواهد پرداخت. با استفاده از این فناوری، شرکت لیکوئیدیا می‌تواند حمایت مالی جدیدی دریافت کرده و بودجه تحقیق و توسعه این شرکت تداوم می‌یابد. این شرکت می‌تواند با تداوم تحقیقات در این مسیر داروی جدیدی تولید کند.
جان بالدونی از مدیران شرکت GSK می‌گوید: « ما خوشحالیم که این همکاری با شرکت لیکوئیدیا ادامه می‌یابد. ما با اختصاص سرمایه‌ای جدید، روی توسعه فناوری جدیدی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. این همکاری مشترک می‌تواند موجب بهبود راهبردهای فعلی درمان بیماری شود.»
فناوری PRINT یک روش جدید، نوین با قابلیت تولید انبوه است. این فناوری به محققان اجازه می‌دهد تا ابعاد، شکل، بار، ترکیب شیمیایی و آبدوستی ذرات را کنترل کنند و با این کار ایمنی و اثربخشی داروها و واکسن‌ها را بهبود دهند. فراسوی این همکاری، لیکوئیدیا از ویژگی‌های منحصر به فرد PRINT برای یافتن داروهای جدید به منظور درمان برخی بیماری‌ها استفاده خواهد کرد. فناوری مورد استفاده لیکوئیدیا، نوعی سیستم نانوذرات استنشاقی است.