همکاری صنعت و دانشگاه برای استفاده از فیلم گرافنی در ساخت نمایشگر

یک گروه تحقیقاتی از چند شرکت و دانشگاه در انگلستان اقدام به اجرای پروژه مشترکی در حوزه تولید فیلم‌های گرافنی کرده‌اند. هدف این گروه، تجاری‌سازی فیلم‌های گرافنی و استفاده از آن‌ها در نمایشگرها و ادوات الکترونیکی است.

مرکز نوآوری فرآیند (CPI) اعلام کرد که همکاری مشترکی را برای توسعه مواد سدی گرافنی به‌منظور استفاده در صنعت الکترونیک پلاستیک شفاف آغاز کرده است. این فناوری می‌تواند برای ساخت نمایشگر، تلفن هوشمند، تبلت و ادوات الکترونیکی پوشیدنی مورد استفاده قرار گیرد. در این پروژه، محققانی از دانشگاه کمبریج، آزمایشگاه ملی فیزیک و شرکت فلکس‌انیبل (FlexEnable) شرکت داشتند؛ رهبر این پروژه شرکت فلکس انیبیل است.
«گراویا» نام پروژه‌ای است که برای تحقق تجاری‌سازی گرافن توسط دولت انگلستان حمایت مالی شده‌است. هدف از این پروژه، تولید فیلم‌های سدی مبتنی بر گرافن است که برای نسل جدید ادوات روشنایی OLED و نمایشگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گراویا به دنبال تسریع توسعه محصولات و بهبود عملکرد مواد سدی فعلی است. چالش اصلی در این سیستم، توسعه فیلم‌های گرافنی چندبلوری بزرگ است که عملکرد بسیار بالایی دارند. باید روش‌هایی را برای تولید اقتصادی این مواد ارائه کرد.
جیمر جانستون، مدیر توسعه و کسب و کار شرکت CPI، می‌گوید: «این کار موجب همکاری زنجیره‌ای از متخصصان حوزه گرافن در انگلستان شده تا فاصله میان تحقیقات پایه در بخش گرافن و تولید تجاری نمایشگرهای انعطاف‌پذیر تجاری پر شود. گروه هافمن یکی از گروه‌های خلاق و نوآور در بخش فیلم‌های گرافنی است. آزمایشگاه ملی فیزیک نیز در بخش اندازه‌گیری قابل ردیابی متغییرهای انتقال آب تخصص دارد و شرکت فلکس انیبل موجب ارتباط این پروژه با صنعت می‌شود. نقش CPI در این پروژه، استفاده از فناوری‌های لایه‌نشانی لایه‌ای اتمی رول به رول است به‌گونه‌ای که این فناوری، قابل تولید انبوه باشد»
چاک میلیگان، مدیرعامل فلکس انیبیل، می‌گوید: «گرافن و مواد دو‌بعدی دیگر برای استفاده در صنعت الکترونیک انعطاف پذیر مناسب هستند. این مواد دارای پتانسیل بالایی در صنعت نیمه‌هادی، عایق و رسانا هستند. با توجه به پتانسیل‌ها و تجربیات قبلی ما، همکاری ما در این پروژه موجب تسریع وضعیت این فناوری شده و نسل جدیدی از ادوات انعطاف‌پذیر را وارد بازار می‌کند.»