میکروسکوپی برای تصویربرداری سلولی از نرون‌ها در محیط زنده

شرکت بروکر اخیرا میکروسکوپی به بازار عرضه کرده است که امکان تصویربرداری سلولی از نرون‌ها را فراهم می‌سازد. این میکروسکوپ به کاربر اجازه می‌دهد تا در محیط زنده نیز اقدام به تصویربرداری کند.

شرکت بروکر اعلام کرد، این شرکت میکروسکوپ چند فوتونی تحقیقاتی با عملکرد بالا برای مطالعه و تصویربرداری از نمونه‌ به بازار عرضه کرده است. این ابزار که به اولتیما اینوستیگیتور (Ultima Investigator) شهرت دارد از طراحی ویژه‌ای برخوردار است که امکان تحقیقات آزمایشگاهی (In vivo) و مطالعه درون بدن (In vivo) را برای پژوهشگران فراهم می‌سازد.
در این میکروسکوپ از چهار شناساگر استفاده شده تا کارایی تصویربرداری به حداکثر برسد. همچنین نسل جدیدی از آمپلی‌فایرها در این دستگاه استفاده شده تا سطح سیگنال به نویز را افزایش داده و امکان تصویربرداری سریع را فراهم سازد. این ابزار می‌تواند تا عمق یک میکرو را تصویربرداری کند. اولتیما از یک پیمایشگر چرخشی بهره‌مند شده که این موضوع برای تصویربرداری از نرون‌ها در داخل بدن ضروری است.
استفان مین از مدیران بخش کسب و کار میکروسکوپ فلورسانس بروکر می‌گوید: « تصویربرداری از محیط زنده با استفاده از میکروسکوپ چند فوتونی می‌تواند موجب رشد دستاوردهای تحقیقاتی در بخش عصب‌شناسی شود. اولتیما فناوری چند فوتونی ما را بهینه کرده تا حساسیت تصویربرداری از محیط زنده بهبود یابد. در طراحی این میکروسکوپ روی تصویربرداری دقیق تمرکز شده که این کار موجب افزایش دامنه عملکرد این میکروسکوپ در حوزه‌های مختلف تحقیقاتی شده‌است. اولین بازخوردهای بازار نشان می‌دهد که عملکرد این میکروسکوپ بیش از انتظارات مشتریان بوده است. وجود نرم‌افزار Prairie View موجب بهبود کارایی این سیستم شده‌است و به کاربر امکان بررسی سلولی را در محیط زنده می‌دهد.»
شرکت بروکر از فناوری روبشی ویژه‌ای در این ابزار استفاده کرده است که موجب افزایش سرعت و کاهش نویز در سیستم شده‌است. این دستگاه می‌تواند برای تصویربرداری از مغز نیز مورد استفاده قرار گیرد. نرم‌افزار موجود در این سیستم امکان ایجاد ارتباط با دیگر نرم‌افزارها را دارا بوده و می‌توان نتایج تصویربرداری را به دیگر نرم‌افزارها نیز منتقل کرد.