خرید رایانه کوانتومی برای حل چالش‌های ملی و امنیتی

آزمایشگاه لوس‌آلموس موفق به خرید اولین رایانه کوانتومی از یک شرکت کانادایی شده است. این رایانه نسبت به ابررایانه‌ها انرژی کمتری مصرف کرده و سرعت بالاتری دارد. این آزمایشگاه قصد دارد از این سیستم برای رفع چالش‌های ملی و امنیتی استفاده کند.

شرکت دی‌ویوسیستمز (D-Wave Systems) اخیرا موفق به فروش رایانه‌ کوانتومی خود به آزمایشگاه ملی لوس‌آلموس شده است. این رایانه‌ قرار است به زودی در این آزمایشگاه نصب و راه‌اندازی شود. این آزمایشگاه در حوزه تحقیقات بین رشته‌ای فعالیت داشته و همکاری نزدیکی با سازمان‌های دولتی مختلف دارد.
دی‌ویوسیستمز اولین تولیدکننده رایانه‌های کوانتومی در جهان است که به دنبال ترکیب علوم مختلف و حل مشکلات پیچیده جهانی است. این شرکت با استفاده از مکانیک کوانتوم اقدام به تولید پردازشگر ابررسانا کرده است که قادر به انجام حجم عظیمی از داده‌ها در زمان بسیار کوتاه است.
دی‌ویو مشتریان مهمی نظیر گوگل دارد که به دنبال استفاده از این سیستم‌های محاسباتی جدید هستند. اخیرا ناسا نیز از این شرکت خرید کرده است. دفتر مرکز این شرکت در ونکوور کانادا قرار دارد و دفاتری نیز در آمریکا دارد.
مارک اندرسون از مدیران آزمایشگاه لوس‌آلموس می‌گوید: « رایانه‌های رایج در حال رسیدن به محدودیت‌های فیزیکی و محاسباتی هستند بنابراین ما برای انجام تحقیقات خود باید به دنبال سیستم‌های محاسباتی جدید باشیم. استفاده از سیستم‌های کوانتومی به عنوان ابزاری برای ساخت رایانه‌های سریع، ایده بسیار جالبی است. با این فناوری می‌توان نسل جدیدی از سیستم‌های محاسباتی را تولید کرد.»
رابرت ادوالد از مدیران شرکت دی‌ویو می‌گوید: «آزمایشگاه لوس‌الموس یکی از آزمایشگاه‌های پیشرو در جهان است که در بخش محاسبات با عملکرد بالا و کاربردهای ان در حل مشکلات امنیتی، ملی، انرژی، سلامت، زمین شناسی و محیط‌زیست سابقه طولانی دارد. با همکاری نزدیکی که میان شرکت دی‌ویو و این آزمایشگاه وجود دارد، ما انتظار داریم که به سرعت نرم‌افزارهای کوانتومی خود را توسعه دهیم و از آن برای حوزه‌های مختلف استفاده کنیم.»
این فناوری جدید محاسبات کوانتومی قادر است ساده‌ترین و کم‌انرژی‌ترین راهکار برای حل مشکلات را پیدا کند. یکی از ویژگی‌های این فناوری جدید آن است که پردازشگر مورد استفاده در آن گرما تولید نمی‌کند در نتیجه سیستم با انرژی بسیار کمتری کار می‌کند. این سیستم با ۲۵ کیلووات انرژی کار می‌کند در حالی ابررایانه‌ها با انرژی معادل چند مگاوات کار می‌کنند.