پیشنهاد استفاده از فناوری‌ نانو برای توقف تغییرات آب و هوایی

با رویکرد پیشنهادی روسیه، فناوری‌ نانو به عنوان یک فناوری اصلی در کانون توجه قرار گرفته و کاربرد واقعی این پیشنهاد ممکن می‌گردد.

کشور روسیه یکی از نقش‌آفرینان اصلی «اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی پاریس» به منظور تلاش برای توقف تغییرات آب و هوایی در جهان بود. یکی از پیشنهادهای روسیه در این اجلاس، استفاده از فناوری‌ نانو برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا بود.
کشور روسیه پنجمین کشورآلاینده بزرگ گازی دنیا محسوب می‌شود؛ چین در جایگاه نخست کشورهای آلاینده قرار دارد. با این وجود، نحوه اجرای سیاست‌های تغییرات آب و هوایی در یک کشور، بدون اینکه ثبات اقتصادی آن را تحت‌تأثیر قرار دهد، جالب توجه است.
در این راستا، کشور روسیه «رویکرد جدیدی» را برای مقابله با تغییرات آب و هوا پیشنهاد کرده است. پیشنهاد این کشور برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، بر ۵ ماده‌ی فولاد، سیمان، آلومینیوم، پلاستیک و کاغذ تمرکز دارد. این پیشنهاد به معنی کاهش تولید این مواد نیست، بلکه به معنی تولید موادی سبک‌تر، قوی‌تر و بسیار کارآتر است. با این رویکرد جدید، فناوری‌ نانو به عنوان یک فناوری اصلی در کانون توجه قرار گرفته و کاربرد واقعی این پیشنهاد ممکن می‌گردد.
در این زمینه نیز شرکت روس‌نانو با دریافت اعتبارات دولتی قابل توجه در زمینه تحقیقات، تولید و کاربرد فناوری‌ نانو پیشگام است. به گفته آناتولی چیوبایس، بنیانگذار روس‌نانو، «نانولوله‌های کربنی به استحکام آلومینیوم کمک کرده، پلاستیک‌ها را رسانا می‌سازد و باعث افزایش عمر باتری‌های لیتیوم یون می‌شود». به گفته وی، «بنابراین تمام موارد بالا واقعیت داشته و این امر به کاهش انتشار CO2 کمک می‌کند».