ساخت نانوابزار ماموگرافی جدید با حساسیت و عملکرد بالا توسط یک شرکت هلندی

یک شرکت هلندی با استفاده از حسگر دارای نانوسیم نقره موفق به ساخت دستگاه ماموگرافی جدیدی شده‌است که حساسیت بالاتری نسبت به محصولات موجود در بازار داشته و بیمار هنگام استفاده از آن درد کمتری را متحمل می‌شود.

کمبریوس تکنولوژیز (Cambrios Technologies) یک شرکت کالیفرنیایی در حوزه فناوری نانوسیم نقره است. این شرکت اخیراً اعلام کرده است که حسگر انعطاف‌پذیر آن‌ها که با استفاده از فناوری ClearOhm ساخته شده‌، در تولید محصول ماموگرافی یک شرکت هلندی مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول توسط شرکت سیگمااسکرینینگ (Sigmascreening) که در شهر آمستردام مستقر است، تولید شده‌است.
برای سنجش وجود سرطان پستان معمولاً از تابش اشعه ایکس استفاده می‌شود. این فرآیند توسط دستگاه انجام شده و بسیار دردناک است. سیگما اخیراً ابزار صاف و حساسی را ساخته است که می‌تواند حجم و سفتی توده موجود در بدن را اندازه‌گیری کند. فشاری که دستگاه روی بافت بدن وارد می‌کند مورد آزمایش و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد؛ با این کار پزشک می‌تواند قبل از این که فشار به مرحله دردناکی برسد، آن را متوقف کند. این ابزار با دقت بیشتری نسبت به تابش اشعه ایکس می‌تواند وجود سرطان را شناسایی کند.
وجود لایه نازک حاوی نانوسیم‌های نقره که هم انعطاف‌پذیر و هم شفاف است به تولیدکننده اجازه می‌دهد تا حسگر حساس‌تری برای شناسایی سرطان تولید کند. پدال مورد استفاده در این ابزار موفق به دریافت گواهینامه EU شده‌است. ایوو آرنینکوف، مدیرعامل شرکت سیگما، می‌گوید: «سیگما موفق به ساخت دستگاه ماموگرافی جدیدی شده‌است. این دستگاه با همکاری دو شرکت دیگر و با استفاده از فناوری نانوسیم‌های نقره تولید شده‌است. ما بسیار خوشحالیم که فرصت تازه‌ای برای پیاده‌سازی خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به‌دست آمده است.»
گربن هایدمن از مدیران شرکت کلیمانت که در ساخت این دستگاه همکاری داشته می‌گوید: «کمبریوس تکنولوژیز در حوزه ساخت لایه‌های نازک شفاف مبتنی بر نقره پیشرو است. برای این که بتوان از قطعات مختلف در این دستگاه استفاده کرد، ابتدا باید کیفیت آن‌ها بررسی شود. در این بین، نانوسیم‌های نقره تولید شده توسط کمبریوس تمامی ملزومات مورد نظر ما را داراست.»
نانوسیم نقره از جمله نانوساختارهایی است که قابلیت استفاده در ساخت نمایشگرها و قطعات الکترونیکی را دارد. با این نانوساختار می‌توان هزینه تولید محصولات را کاهش داد.