این دستگاه می‌تواند سلول سرطانی را از میان جریان خون شکار کند

سایت فناوری های همگرا-اخیرا محققان بخش نانوپزشکی دانشگاه نیوثوث ولز موفق به ساخت دستگاهی شدند که قادر است سلول‌های سرطانی را سلول‌های سالم خون جدا کند. این ابزار برای تشخیص و حتی درمان سرطان می‌تواند به کار گرفته شود.

به گزارش سایت فناوری های همگرا یک گروه تحقیقاتی از استرالیا موفق به ساخت ابزاری برای آزمایش خون شدند که از این ابزار می‌توان برای تشخیص سرطان استفاده کرد. نمونه‌برداری و آزمایش روی سیال‌های بدن نظیر خون، در حال رسیدن به نقطه اشباع رشد فناوری است با این حال هنوز فضاهای زیادی برای کار در این حوزه وجود دارد به طوری که می‌توان دستگاهی برای تبدیل فرآیند تشخیص به درمان ساخت.
این ابزار جدیدی که ساخته شده در حال سپری کردن آزمایش‌های بالینی خود در آمریکا و دیگر کشورهای جهان بوده تا بتواند وارد مسیر تجاری‌سازی شود که قرار است تجاری‌سازی آن توسط شرکت بیومدیکس انجام شود. با تولید انبوه این ابزار، می‌توان هزینه تولید را به یک دهم مقدار فعلی کاهش داد.
این دستگاه در حال حاضر قادر است سلول‌های سرطانی را از میان سلول‌های قرمز و سفید خون بیرون بکشد. در واقع این دستگاه قادر است نمونه خون بیمار را گرفته و این جداسازی را انجام دهد. سلول‌های سرطانی معمولا وارد سیستم گردش خون شده و در سراسر بدن پخش می‌شوند. بنابراین از این دستگاه می‌توان برای تشخیص بیماری سرطان استفاده کرد.
این گروه تحقیقاتی قصد دارند این دستگاه را به تولید انبوه برساند به طوری که امکان فیلتراسیون سلول‌ها با استفاده از این دستگاه فراهم شود. سلول‌های سالمی که توسط این دستگاه به دام می‌افتند دوباره به سیستم گردش خون باز گردانده می‌شوند.
مجید وارکیانی از محققان بخش نانوپزشکی دانشگاه نیوثوث ولز می‌گوید: « یک نسخه درمانی از این ابزار می‌تواند با تصفیه خون کار خود را آغاز کند. با این ابزار می‌توان شرایط بیمار سرطانی را بهبود داد.»
برای درمان سرطان باید فرآیند فیلتراسیون خون بیمار به صورت دائمی انجام شود. شرکت بیومدیس در سال ۲۰۱۳ موفق به افزایش ۹ میلیون دلاری در سرمایه خود شد که این رقم در میان شرکت‌های فعال در بخش سلامت کشور سنگاپور بی‌نظیر است.