آینده فناوری‌ نانو در حوزه پزشکی

در حال حاضر صنعت فناوری پزشکی به نقطه آغاز و تغییر در حوزه فناوری‌ نانو رسیده است. اگرچه چندین سال است که این ادوات میکروسکوپی در مرزهای علمی حرکت می‌کند، اما به تازگی بهره‌برداری از مزایای واقعی آن‌ها آغاز شده است.

زمانی که یک فناوری کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود، فرصت‌های بهبود زندگی نیز به طور قابل توجهی رشد می‌کند. در نهایت، این پیشرفت‌ها به نقطه‌ی اوج رسیده و مجموعه فرصت‌های جدیدی را برای دنیا ایجاد می‌کنند. توسعه تلفن ثابت و سپس تلفن همراه از جمله این فناوری‌ها بودند. البته قبل از اینکه یک فناوری به معنی واقعی ارزشمند گردد، به زمان نیاز دارد.
در حال حاضر صنعت فناوری پزشکی به نقطه آغاز و تغییر در حوزه فناوری‌ نانو رسیده است. اگرچه چندین سال است که این ادوات میکروسکوپی در مرزهای علمی حرکت می‌کند، اما به تازگی بهره‌برداری از مزایای واقعی آن‌ها آغاز شده است. این فناوری در نهایت، به محصولات واقعی تبدیل شده و میکروادوات زیادی بر عملکرد پزشکان و دانشمندان در زمینه درمان بیماران و کسب اطلاعات بیشتر از بدن انسان و جلوگیری از بیماری‌ها، اثرات گسترده‌ای خواهد داشت.
شناسایی بیماری‌های قلبی از جمله پیشرفت‌های مهیج فناوری‌ نانو در حوزه پزشکی است. مهمترین مانع در درمان بیماری‌های قلبی، غیر قابل پیش‌بینی بودن آن‌هاست. بیماری که دچار حمله قبلی می‌شود، بعد چند دقیقه یا ساعت که علایم آن مشخص می‌شود، به بیمارستان می‌رود و بیشتر اوقات نیز آسیب‌های مربوطه به بیمار وارد می‌شود. تیمی از مؤسسه سلامت سان‌دیاگو تلاش کرده‌اند تا این موضوع را با تزریق تراشه‌های نانوحسگر به درون جریان خون موارد آزمایشگاهی که به احتمال خیلی زیاد دچار حمله قلبی می‌شوند، تغییردهند. هدف نهایی این تیم، ساخت تراشه‌هایی است که بتوانند تغییرات شیمیایی که باعث حمله قلبی می‌شوند را مشخص کرده و از طریق اخطارهای هوشمند، بیمار را مطلع نمایند.
باتری‌های پزشکی چاپی سه‌بعدی و لنزهای ارتباطی مبتنی بر فناوری‌ نانو نیز از دیگر پیشرفت‌های پزشکی مبتنی بر فناوری‌ نانو هستند.