امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد نانو و سازمان دامپزشکی کشور

تقاهم‌نامه همکاری بین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و سازمان دامپزشکی در تاریخ ۱۴ بهمن‌ماه، با حضور دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و رییس سازمان دامپزشکی کشور امضا شد.

موضوعات این تفاهم نامه به شرح ذیل است:
– استفاده از توان کشور در پیشبرد و استفاده از فناوری نانو در زمینه‌های مختلف دامپزشکی
– آگاهی‌رسانی به جامعه تخصصی و غیرتخصصی در زمینه پتانسیل‌ها و کاربردهای مفید فناوری نانو در حوزه‌های مختلف دامپزشکی
– تدوین استانداردها و دستورالعمل‌ها در استفاده از محصولات فناوری نانو در حوزه‌های مختلف دامپزشکی

به گفته سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم نانو در جایگاه هفتم جهان قرار دارد و در همه بخش‌های علمی کشور دارای حضور موثری است. هیچ بخشی را نمی‌توان بدون تاثیر علم نانو تصور کرد. پ‍ژوهشگران و دانشمندان علم نانو با رسوخ در حوزه دامپزشکی و آشنایی با دستاوردهای این بخش می‌توانند هر چه سریعتر برای رفع مشکلات و کاستی‌های این بخش وارد عمل شوند.

ایشان عملیات پاستوریزاسیون سرد را یکی از دستاوردهای این بخش دانست و گفت:‌ «تصفیه آب حوضچه‌‌ها و کاهش آلودگی‌های دریاچه‌های تکثیر و تولید آبزیان از جلمه توانمندی‌های علم نانو در بخش دام است. با ورود علم نانو و ارتقای کیفیت محصولات شاهد رونق صادرات محصولات کشاورزی و تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش خواهیم بود.»

مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این مراسم با اشاره به علم نانو به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای این سازمان برای تشخیص زود هنگام بیماری‌های دامی، مقابله سریع با بیماری و تایید سریع آزمایشگاهی را از مهمترین محورهای همکاری سازمان دامپزشکی کشور با ستاد توسعه فناوری‌های نانو برشمرد.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور سالانه ۱۴ میلیون تن انواع فراورده‌های خام دامی و ۱۶ میلیون تن خوراک دام که ۱۰ میلیون تن آن وارداتی است تحت نظارت بهداشتی این سازمان تولید و وارد می‌شود بنابراین اگر به ابزار و تجهیزات علم نانو دسترسی داشته باشیم روند نظارت، سریعتر و دقیق‌تر خواهد بود. همچنین ۱۶۰ شرکت واردکننده دارو و مواد بیولوژیک در حوزه دامپزشکی وجود دارد که سهم واردات در این بخش ۴۰۰ میلیون دلار است؛ بنابراین باید از این فناوری بهره کافی را در این بخش ببریم.