کارگاه توان‌افزایی خبرنگاران و کارشناسان خبری ستاد نانو برگزار شد

ستاد توسعه فناوری نانو در راستای آشنایی خبرنگاران و کارشناسان خبری این ستاد با اصول و قواعد خبرنویسی، اقدام به برگزاری کارگاه‌های توان‌افزایی خبرنگاران ستاد توسعه فناوری نانو نموده است.

در دو جلسه نخست این نشست‌های آموزشی با حضور آقای محمد ابراهیم ربیعی سردبیر اخبار علمی فرهنگی شبکه ۴ سیما به عنوان مدرس دوره و دبیران اخبار مدیران، پژوهش در ایران و پژوهش‌های خارجی و تعدادی از کارشناسان خبری و خبرنگاران ستاد توسعه فناوری نانو، مباحث‌ کلی خبرنویسی از جمله «عناصر خبری»، «سبک‌های خبر نویسی»، «منبع و لید»، «تیتر» و غیره به حاضران آموزش داده شد.
مدرس دوره پس از تعریف کلی خبر در خصوص سبک‌های خبرنویسی افزود: «امروزه در راستای نگارش خبر چند نوع سبک خبرنویسی از جمله سبک‌های  هرم وارونه، داستان‌گویی، تاریخی، تاریخی به همراه لید،‌ پایان شگفت‌انگیز و نرم خبر مرسوم است که با توجه به نوع و حوزه خبر از هریک از این سبک‌ها استفاده می‌شود.
به گفته ربیعی،‌ در سبک هرم وارونه قاعده هرم حاوی جذاب‌ترین، و در بسیاری از مواقع، حاوی مهمترین بخش خبر و نوک آن (بخش انتهایی) حاوی بی‌اهمیت‌ترین بخش‌های یک خبر است. در واقع در سبک هرم وارونه، مطالب با توجه به میزان اهمیت آن‌ها از بالا به پایین تنظیم می‌شوند.»
وی همچنین در توضیح سبک تاریخی به همراه لید گفت: «این سبک، همان‌گونه که نام آن گواهی می‌دهد، تلفیقی از دو سبک هرم وارونه و سبک تاریخی است. در این سبک خبری مطلب از نقطه‌ای که شروع می‌شود به ترتیب زمان وقوع ارائه می‌شود.»
ربیعی ادامه داد: «باتوجه به ماهیت اخبار ستاد توسعه‌فناوری نانو بالاخص اخبار پژوهشی که ذکر برخی جزئیات و موارد کلی در این نوع اخبار برای درک بیشتر مخاطب لازم است، سبک تاریخی به همراه لید و هرم وارونه از رایج‌ترین مدل‌هایی است که در نگارش و تنظیم این اخبار به‌کار گرفته می‌شود.»
گفتنی است، در سال حدود ۱۵۰۰ خبر در حوزه‌هایی چون «کاربردها»، «مدیریت»، «تجهیزات و مدل‌سازی»، «آموزش و مبانی»،«استاندار و ایمنی» و «صنعت و بازار» مرتبط با حوزه علم و فناوری نانو توسط کارشناسان و خبرنگاران ستاد نانو با رویکرد کمک به تأمین محتوای صحیح در حوزه نانو برای رسانه‌ها تهیه و در سایت ستاد توسعه فناوری نانو منتشر می‌گردد. رویکرد کمک به تأمین محتوای صحیح برای رسانه‌ها را ادامه داد.
همچنین، اخبار پژوهشی و دستاوردهای داخلی در حوزه فناوری نانو در ستاد توسعه فناوری نانو در ۹ سطح دسته‌بندی و اطلاع‌رسانی می‌شوند. این ۹ سطح شامل موارد ذیل است:
۱- مفاهیم علمی 
۲- مبانی تکنولوژیک فرموله شده  
۳- بررسی آزمایشگاهی در حد شبیه‌سازی
۴- اجراء طرح در محیط آزمایشگاهی 
۵- اجراء در خارج از محیط آزمایشگاه 
۶- دستیابی به نمونه اولیه
۷- تست و بررسی نمونه‌ اولیه در شرایط واقعی
۸- نمونه‌ اولیه مطابق با تمام شرایط و وضعیت‌های مختلف 
۹- محصول و یا خط تولید راه‌اندازی و عملیاتی شده 
شایان ذکر است پس از برگزاری دو جلسه آموزش کلیات خبرنویسی در روزهای ۱۷ و ۲۴ دی‌ماه دو کارگاه نیز با هدف آموزش عملی و بحث و تبادل نظر در راستای نگارش اخبار در تاریخ‌های ۸ و ۱۵ بهمن‌ماه در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شده است.