بازدید بیش از ۱۷۰۰ دانش‌آموز از آزمایشگاه های توانا در استان فارس

آزمایشگاه های آموزشی فناوری نانو در شهرستان‌های شیراز، استهبان، گراش و فسا، روزهای ۱۷ تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ میزبان بیش از ۱۷۰۰ دانش‌آموز بودند.

در این برنامه که با همکاری باشگاه نانو و آموزش و پرورش استان فارس با هدف فعال‌سازی آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی در دو بخش سمینار و بازدید از آزمایشگاه نانو اجرا شد، گروه‌های ۲۵ نفری از دانش‌آموزان و مدیران دبیرستان‌های شهرستان‌های شیراز، استهبان، گراش و فسا حضور یافتند و با مفاهیم علوم و فناوری نانو و عملکرد و کاربرد تجهیزات آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو آشنا شدند.

در این نمایشگاه‌ها که به طور موازی در چهار شهر از استان فارس برپا گردیده است، کارشناسان باشگاه نانو روش‌های به‌کارگیری این فناوری و همچنین علل اهمیت آن را برای دانش‌آموزان شرح دادند و آنها را با نحوه عملکرد دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه‌های نانو مانند دستگاه‌های الکتروریسی، انفجار الکتریکی سیم، میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی، التراسونیک و اسپاترینگ رومیزی و دیگر تجهیزات تکمیلی آزمایشگاه که همگی از دستگاه‌های پرکاربرد در دستیابی به محصولات نانو هستند، آشنا نمودند.

دانش‌آموزان در حاشیه بازدید از نمایشگاه و آزمایشگاه، درباره چگونگی شرکت در المپیاد نانو و مسابقه توانمند آگاه شدند.

در این نمایشگاه‌ها، ۵ یا ۶ مدرس از طرف باشگاه نانو حضور داشتند و در انتهای بخش بازدید برای آشنا نمودن دانش‌آموزان با موضوعات و ایده‌های پژوهشی فناوری نانو و ترغیب آنها برای حضور در آزمایشگاه‌ها، ضمن نمایش تعدادی از محصولات تجاری شده دراین حوزه، ایده‌های دانش‌آموزان مورد بررسی آنها قرار گرفت.

گفتنی است مسئولان آموزش و پرورش این شهرستان‌ها از نمایشگاه‌های توانا بازدید کردند.

برنامه تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو به تجهیزات داخلی، با همکاری وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و ستاد توسعه فناوری نانو با هدف آموزش عملی فناوری ‌نانو، هدایت و سازمان‌دهی فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانش‌آموزان و تقویت احساس خودباوری ملی در دانش‌آموزان از ابتدای سال ۱۳۹۱ آغاز شده است و تاکنون ۴۸ پژوهش‌سرا به دستگاه‌های پرکاربرد در فناوری نانو تجهیز شده‌اند. نمایشگاه‌های هفته استانی توانا هم با هدف نهادینه شدن فعالیت‌های پژوهشی و تخصصی دانش‌آموزان در حوزه فناوری نانو، تبیین نوع و کارکرد تجهیزات نانو و همچنین فعال شدن آزمایشگاه‌های نانو در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی برپا می‌شود.

پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی ناحیه ۲ شیراز، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهرستان فسا، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهدای فرهنگی شهرستان گراش و پژوهش‌سرای باقرالعلوم (ع) شهرستان استهبان چهار مرکز استان فارس هستند که تا کنون به تجهیزات نانو تجهیز شده است.