نانوحامل هسته‌ای پوسته‌ای برای درمان سرطان پانکراس

محققان با استفاده از نانولیپوزوم‌ و نانوذرات پلیمری موفق به ارائه سیستم درمانی اثربخشی روی سرطان پانکراس شدند. نتایج آزمایش‌ها روی موش آزمایشگاهی رضایت‌بخش بوده است.

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) مقاله‌ای در نشریه Nature Nanotechnology منتشر کردند که در آن نشان دادند یک سیستم رهایش دارویی نانوذره‌ای که حاوی دو نوع داروی ضدسرطان است می‌تواند برای درمان سرطان پانکراس موثر باشد. این گروه تحقیقاتی در این مقاله نشان دادند که چگونه می‌توان درمان فتودینامیکی را با روش درمان مولکولی ترکیب کرد و با این کار دوز داروی مورد نیاز برای از بین بردن تومور سرطانی را به شدت کاهش داد.
برایان اسپرینگ از محققان این پروژه می‌گوید: « چالش‌های متعددی در مسیر درمان سرطان وجود دارد. برای مثال یک سیستم شبکه سلولی در تومور وجود دارد که در برابر درمان، مقاومت ایجاد می‌کند. با این روش جدید نانوذرات می‌توانند با به کارگیری نور اقدام به از بین بردن این شبکه عصبی کنند. با این کار مسیرهای تازه‌ای برای تولید داروهای ضدسرطان باز می‌شود.»
در روش‌های فتودینامیکی از مواد شیمیایی موسوم به ترکیبات حساس به نور استفاده می‌شود. درصورت تابش طول موج ویژه‌ای از نور، مولکول‌های فعالی آزاد می‌شوند که قادر به از بین بردن سلول‌های سرطانی هستند. در این روش، محققان با استفاده از روش فتودینامیکی هم سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند و هم به رگ‌های خونی آنها آسیب می‌رسانند. با این کار علاوه بر از بین رفتن برخی سلول‌های سرطانی، فرآیند غذارسانی به سلول‌های سرطانی نیز مختل می‌شود.
در این پروژه محققان از نانولیپوزوم‌های کروی با ساختار غشائی استفاده کردند. این نانولیپوزوم‌ها حاوی نانوذرات پلیمری هستند. داخل این نانوذرات داروی شیمی‌درمانی قرار داده شده‌است. غشاء لیپیدی این نانولیپوزوم‌ها دارای ترکیبی از مشتقات بنزوپیریدن است.
این گروه تحقیقاتی برای اثربخشی این سیستم دارویی آن را با پرتوهای مادون قرمز مورد آزمایش قرار دادند. این سیستم دارویی روی موش‌های آزمایشگاه مبتلا به سرطان پانکراس مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج موفقیت‌آمیزی به دنبال داشت.