ترویج فناوری نانو در فروشگاه توسط پژوهشگران

محققان دانشگاه کالیفرنیا برای معرفی فناوری نانو به مردم، یک غرفه در یکی از فروشگاه‌های بزرگ این ایالت راه‌اندازی کردند. این غرفه به مردم فرصت آشنا شدن باجنبه‌های مختلف فناوری نانو را می‌دهد.

واژه فناوری نانو هنوز برای بسیاری از مردم، غریب است و آنها برای درک این کلمه ناچار به سرک کشیدن در اینترنت یا فرهنگ لغات هستند. محققان موسسه نانوسیستم دانشگاه کالیفرنیا برای معرفی بهتر این فناوری اقدام به راه‌اندازی یک غرفه در یکی از مراکز خرید کردند تا جنبه‌های مختلف علم و فناوری نانو را به عموم مردم آموزش دهند.
جیا چن از مدیران بخش آموزشی این موسسه است که به صورت مستقیم در این غرفه با مردم ارتباط دارد. یکی از نوجوانانی که از این غرفه بازدید می‌کند می‌گوید: «موضوع مورد علاقه من این است که فیبرهای نوری چگونه کار می‌کنند و چطور آب را دفع می‌کنند. من دوست دارم برای تحصیل به دانشگاه کالیفرنیا بروم.»
مادر یکی از نوجوانان می‌گوید: «موضوعاتی که من در این غرفه دیدم ده برابر جذاب‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌کردم.» این مادر از این که یکی از سوالات او به زبانی بسیار ساده و قابل فهم پاسخ داده شده بسیار خوشحال است.
در مدت سه ساعتی که این غرفه برپا بود، کودکان و نوجوانان به همراه والدین خود از این غرفه بازدید کردند و اطلاعات زیادی درباره ساختار اتمی و مولکولی ماده یاد گرفتند. همچنین آنها از سطوح آبگریز آزمایش‌های مختلف را مشاهده کردند. بازدید کنندگان در مورد اثرات روزمره فناوری نانو بر زندگی آنها مطالب جالبی آموختند.
ایده راه‌اندازی یک غرفه در یکی از فروشگاه‌های بزرگ زمانی به ذهن این گروه تحقیقاتی رسید که آنها دریافتند خانواده‌های آمریکایی هر هفته به صورت متوسط ۴ ساعت در فروشگاه‌ها به سر می‌برند. بنابراین این فرصت، زمان مناسب برای معرفی فناوری نانو به بازدیدکنندگان است.
مردم انتظار دیدن محققان دانشگاه کالیفرنیا را در یک فروشگاه نداشتند، این تعامل نزدیک به مردم فرصت آشنا شدن و گفتگو با محققان حوزه فناوری نانو را فراهم می‌کند.