روشی برای چاپ سه بعدی آئروژل گرافنی

محققان دانشگاه بوفالو روشی برای چاپ سه بعدی آئروژل‌های گرافنی ارائه کردند. در این روش برخلاف روش‌های رایج، آسیب ساختاری به آئروژل وارد نمی‌شود.

آئروژل‌های گرافنی مواد بسیار سبکی هستند دانسیته ماده جامد بسیار اندکی دارند به طوری که رکورد آن در کتاب گینس ثبت شده است.
گرافن ماده‌ای جادویی است که دارای هدایت الکتریکی و استحکام بالایی بوده و از انعطاف‌پذیری قابل توجهی برخوردار است. آئروژل گرافن دارای هدایت بالایی بوده و می‌تواند به شدت متراکم شود. این ماده ۸۵۰ برابر وزن خود ماده جذب کند که این موضوع پتانسیل‌های کاربردی گرافن را افزایش می‌دهد. برای مثال می‌توان از گرافن برای تمیزکردن محیط زیست، ذخیره‌سازی انرژی و عایق استفاده کرد.
محققان دانشگاه بوفالو روشی برای چاپ سه بعدی گرافن ارائه کردند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Small منتشر شده است.
راه‌های مختلفی برای چاپ سه بعدی آئروژل گرافنی وجود دارد که در انها از ترکیب پلیمر استفاده می‌شود. بعد از پایان کار، پلیمر از سیستم خارج می‌شود. این فرآیند موجب آسیب دیدن ساختار آئروژل گرافنی می‌شود.
این گروه تحقیقاتی اکسید گرافن را با آب ترکیب کرده و در دمای ۲۵- سانتیگراد روی سطح چاپ کردند. وجود یخ در هر لایه نقش محافظ و قالب را ایفا می‌کند که بعد از پایان کار با استفاده از نیتروژن مایع قابل زدودن است. در این روش جدید محققان موفق شدند بدون آسیب زدن به ساختار آئروژل، آب را از آن خارج کنند.
چی ژو از محققان این پروژه می‌گوید: « گرافن ماده‌ای است که به سختی می‌توان آن را دستکاری کرد. اما با این روش جدیدی که ما ارائه کردیم می‌توان شکل ساختار سه بعدی تشکیل شده را کنترل کرد.»
این گروه تحقیقاتی موفق شدند طیف وسیعی از آئروژل‌های گرافنی تولید کنند به طوری که آئروژل‌هایی با دانسیته ۰٫۵ کیلوگرم در هر متر مکعب تا ۱۰ کیلوگرم درهرمتر مکعب ساخته شده است. محققان این پروژه مکعب‌هایی سه بعدی با این روش تولید کردند.