بلورهای مصنوعی اکسید تیتانیوم برای ساخت لنز هوشمند

با دستکاری اکسید تیتانیوم و قرار دادن آن در موادی شبیه به لاستیک، ابزار نانومقیاسی ساخته شده است که می‌توان با آن نور را دستکاری کرد. این ماده برای ساخت لنزهای هوشمند مناسب است.

محققان استرالیایی موفق به ساخت ابزار نانومقیاس قابل انعطاف پذیری شدند که قادر است نور را دستکاری کند. این ابزار یک فیلتر رنگی ویژه‌ است که می تواند برای تولید لنزهای هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. این لنزها قادراند تابش های نوری مضر را جذب کنند در حالی که روی بینایی اثری ندارند. از این لنز میتوان برای نمایش اطلاعات استفاده کرد.
ویتایاچومانکول از محققان دانشگاه آدلاید می گوید: « دستکاری نور با استفاده از بلورهای مصنوعی نیازمند مهندسی بسیار دقیقی است. با روش های پیشرفته می توان خواص سطح را کنترل کرد. ما با دقت بالایی می توانیم خواص این فیلتر را کنترل کنیم. بنابراین می توان ابزاری تولید کرد که برای ساخت تجهیزات مخابراتی نوری و لنزهای هوشمند مناسب است.»
در این لنز از بلورهای مصنوعی اکسید تیتانیوم استفاده شده است، این ترکیب رزوناتور دی الکتریک است که ابعادی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نانومتر دارد. این بلورها می توانند نور را دستکاری کنند. این امکان وجود دارد که این بلورها داخل مواد لاستیکی قرار گیرند.
باسکاران از محققان این پروژه می گوید: « با مهندسی شکل ذرات مواد رایج می توان خواص آن‌ها را تغییر داد. با اصلاح این ساختارها میتوان آن‌ها را به گونه ای مهندسی کرد که با نور برهمکنش داشته باشند. از این ترکیبات می توان برای ساخت لنز هوشمند استفاده کرد.»
ترکیب اکسید تیتانیوم و مواد شبیه به لاستیک و در نهایت ایجاد ویژگی های نانومقیاس از چالش های اصلی این پروژه بود.
نتایج این پروژه در نشریه ACS منتشر شده است.