ساخت سبک‌ترین و نازک‌ترین پیل خورشیدی جهان در MIT

ترکیب نوعی پلیمر با مواد آلی منجر به ساخت سبک‌ترین و نازک‌ترین پیل خورشیدی جهان شد. این پیل به قدری سبک است که حتی به یک حباب نیز آسیب نمی‌زند.

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) روشی برای تولید پیل‌های خورشیدی نازک و انعطاف‌پذیر ارائه کردند. این گروه نشان دادند که این پیل خورشیدی، نازک‌ترین و سبک‌ترین پیل خورشیدی تولید شده تاکنون است، هر چند تا تجاری‌سازی این محصول هنوز مسیر طولانی باقی مانده و ممکن است چندین سال زمان نیاز داشته باشد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Oeganic Electronics منتشر شده‌است.
فریبرز مسیح استاد موسسه فناوری ماساچوست معتقد است که نکته اصلی در موفقیت این راهبرد جدید، ایجاد لایه محافظ و پشتیبان برای این پیل است که آن را از محیط اطراف حفظ می‌کند. همه این کارها تنها در یک فرآیند قابل انجام است. زیرلایه تولید شده در محل مورد نظر ایجاد می‌شود و نیاز به دستکاری، تمیزکاری یا انتقال از مخزن خلاء به محل مورد نظر نیست. با این کار آلودگی به حداقل رسیده و هزینه کار کاهش می‌یابد.
در این پروژه، محققان از یک پلیمر انعطاف‌پذیر رایج موسوم به پاریلین هم به‌عنوان زیرلایه و هم پوشش سطحی استفاده کردند. همچنین از ماده آلی به نام DBP به‌عنوان لایه جاذب نور استفاده کردند. پاریلین یک پوشش پلاستیکی رایج است که برای حفظ ادوات قابل کاشت در زیست‌پزشکی استفاده می‌شود.
تمام این فرآیند در محیط خلاء و در دمای محیط انجام می‌شود بدون این که نیاز به حلال خاصی باشد در حالی که در روش‌های رایج تولید پیل خورشیدی از دمای بالا و مواد شیمیایی خورنده استفاده می‌شود. در این روش برای رشد پیل خورشیدی از روش لایه‌نشانی فاز بخار استفاده می‌شود.
این تیم تحقیقاتی تاکید دارد که این فرآیند به‌گونه‌ای است که از مواد دیگری نیز می‌توان برای ساخت پیل خورشیدی استفاده کرد؛ برای مثال، می‌توان نقاط کوانتومی را با این روش برای ساخت پیل به کار گرفت. این پیل خورشیدی به قدری نازک است که محققان برای اثبات سبکی آن، یک سلول از آن را روی حباب صابون گذاشتند بدون این که آسیبی به حباب وارد شود.