برنامه ویژه‌ آمریکا برای حل چالش آب با استفاده از فناوری‌نانو

پیشگامی NSI قرار است برنامه ویژه‌ای را برای حل چالش آب با استفاده از فناوری‌نانو ارائه کند. در این برنامه سازمان‌های مختلف ناسا و همچنین وزارتخانه‌های مختلفی نظیر وزارت کشاورزی و انرژی شرکت دارند.

پیشگامی ملی فناوری‌نانو آمریکا (NNI) در تاریخ ۲۳ مارچ ۲۰۱۶ اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن راه‌اندازی بخش جدیدی در پیشگامی NSI برای حل چالش آب با استفاده از فناوری‌نانو اعلام شده‌است. این اطلاعیه در قالب یک خبر در سایت این پیشگامی منتشر و در آن قید شده که قرار است از مزایای نانومواد مهندسی شده برای حل مشکل آب استفاده شود. نانومواد سنتز شده می‌تواند برای احیاء منابع آب در آمریکا به کار گرفته شود.
اهداف این پیشگامی به طور خلاصه عبارتند از:
افزایش دسترسی به آب قابل شرب با استفاده از فناوری‌نانو
بهبود روش‌های تولید آب با استفاده از فناوری‌نانو
ارائه نسل جدید سیستم‌های رصد آب با کمک فناوری‌نانو
در مقاله‌ای که در سایت NSI درج شده، چالش‌های اصلی فنی برای هر یک از اهداف فوق درج شده و راهکارهایی برای غلبه بر این چالش‌ها آمده است. همچنین موضوعاتی برای تحقیق و توسعه مطرح شده که در آنها با استفاده از فناوری‌نانو می‌توان به اهداف فوق رسید.
بخش آب NSI برنامه‌هایی برای آزمایشگاه‌ها و موسسه‌های ملی برای توسعه فناوری‌نانو در بخش آب دارد؛ برای مثال، برای بخش آب در وزارت انرژی، بخش آب/انرژی/غذا در بنیاد ملی علم، موسسه ملی غذا و کشاورزی در وزارت کشاورزی آمریکا و آژانس محافظت از محیط‌زیست این پیشگامی برنامه‌هایی دارد.
از همکاران دیگر این پیشگامی می‌توان به موسسه ملی علوم و فناوری (NIST) و سازمان ملی هوا و فضا (NASA) اشاره کرد.