همگرایی زیست‌فناوری و فناوری‌نانو برای ساخت قلب مصنوعی

پژوهشگران با ترکیب پلیمر و قطعات الکترونیکی موفق به ساخت قلب مصنوعی شدند. این قلب قادر است فعالیت‌های خود را مدیریت کند. این قلب با همکاری محققان زیست‌فناوری و فناوری‌نانو ساخته شده‌است.

به گزارش سایت فناوری های همگرا بیست و پنج درصد از بیماران در انتظار پیوند قلب، قبل از یافتن قلبی برای پیوند، جان خود را از دست می‌دهند. با این حال تعداد جراحی پیوند قلب در حال افزایش بوده و هیچ جایگزین دیگری نیز برای این موضوع وجود ندارد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ارائه راهکاری برای این امر شده‌اند به طوری که یک قلب مصنوعی برای بیماران نیازمند به پیوند قلب ساخته‌اند. این قلب مصنوعی دارای دو بخش است بخش اول از مواد آلی بوده و بخش دوم به صورت مهندسی شده ساخته می‌شود.
این قلب مصنوعی همانند قلب طبیعی تپش کرده و همانند یک ماشین قادر است میزان تپش را کنترل کند. این قلب با همکاری محققان دپارتمان‌های زیست‌فناوری، فناوری‌نانو و علم مواد ساخته شده‌است. نتایج این پروژه در نشریه Nature Materials منتشر شده‌است.
دویر از محققان این پروژه می‌گوید: « برای ساخت این قلب ما قطعات الکترونیکی را با بافت زنده ترکیب کردیم. این کار شبیه داستان‌های علمی تخیلی است اما انجام شده‌است. تا پیش از این ما تنها بافت‌های آلی قلب را مهندسی کرده بودیم، اما در این پروژه یک قلب کامل طراحی و ساخته شد.»
دویر در طول ۵ سال گذشته روی ساخت بافت‌های قلب کار کرده است و در این مسیر از ابزارهای پیچیده فناوری‌نانو استفاده کرده است. این قلب مصنوعی نه تنها می‌تواند کار قلب را انجام دهد بلکه از راه دور قابل کنترل است.
دویر می‌گوید: « ما از سلول‌ها و بخش زنده برای انجام تپش استفاده کردیم اما برای کنترل فرآیند، نیاز به بخش الکترونیکی نیز داریم. این قلب مصنوعی دارای قابلیت رهاسازی دارو است به طوری که درصورت نیاز می‌تواند داروی مورد نیاز برای بهبود عملکرد و هماهنگ شدن با بدن میزبان را رهاسازی کند.»
این گروه تحقیقاتی برای ساخت این قلب مصنوعی از ترکیب پلیمر و قطعات الکترونیکی استفاده کردند. این پلیمر می‌تواند کار رهایش دارو را انجام دهد.
این گروه تحقیقاتی در حال حاضر به دنبال پیاده‌سازی این روش روی ساخت ابزارهایی برای درمان مشکلات مغز و نخاع هستند.