مرکز ویژه‌ای برای توسعه فناوری‌ نانو در آزمایشگاه ملی لورنس

مولکولار فاندری (Molecular Foundry) مرکزی بسیار مجهز در دل آزمایشگاه ملی لورنس برکلی است که به‌صورت ویژه روی استفاده از فناوری‌ نانو برای حل مشکلات و چالش‌های مهم کار می‌کند. این مرکز مجهز به امکاناتی است که محققان و حتی شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کن

سال‌هاست که محققان آزمایشگاه ملی لورنس برکلی روی روش‌های درمان بیماری با استفاده از فناوری‌ نانو کار می‌کنند. آن‌ها به دنبال درمان بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و سرطان با استفاده از فناوری‌ نانو هستند.
این آزمایشگاه برای این کار مرکزی به نام مولکولار فاندری (Molecular Foundry) راه‌اندازی کرده است. این مرکز با حمایت مایک هوندا از اعضاء کنگره آمریکا ساخته شده‌است. محققان حوزه فناوری‌ نانو از سراسر جهان می‌توانند از امکانات این مرکز استفاده کنند.
جفری گروسمن از محققان آزمایشگاه ملی لورنس می‌گوید: « تنها با کاهش ابعاد یک ماده و رسیدن به مقیاس نانومتری، می‌توان خواص مواد را تغییر داد. با این کار، مواد را می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد؛ برای مثال، این مواد قادر به بهبود عملکرد پیل‌های خورشیدی می‌شوند.»
در مرکز مولکولار فاندری ادوات پیشرفته مختلف نظیر میکروسکوپ الکترونی برای تحقیقات در حوزه فناوری‌ نانو وجود دارد، ابزارهایی که به سادگی نمی‌توان در آزمایشگاه‌های دیگر پیدا کرد.
یک گروه تحقیقاتی متشکل از پژوهشگران رشته شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی به صورت مشترک روی حل مشکلات رایج در جهان کار می‌کنند. برای مثال، گروهی روی ساخت فیلتر برای زدایش نمک از آب کار می‌کنند و برخی روی شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی با استفاده از روبات‌ها متمرکز هستند.
حتی برخی شرکت‌ها نیز به این مرکز مراجعه کرده تا بتوانند با استفاده از امکانات این مرکز برای توسعه محصولاتی نظیر تراشه یا باتری استفاده کنند.