گامی به سوی ساخت نانوذرات شیمی‌درمانی

یک شرکت دارویی در آمریکا برای توسعه فناوری نانوذرات فسفولیپیدی حاوی داروی شیمی‌درمانی حمایت مالی ۲۲۰ هزار دلاری از مؤسسه ملی سلامت آمریکا دریافت کرده است.

لیپومدیکس (Lipomedics) اعلام کرد، بودجه فاز اول پروژه‌ای موسوم به تحقیق خلاقانه کسب و کار کوچک (SBIR) با عنوان Targeting the plasma high density lipoprotein (SR-B1) receptor for effective anti-cancer therapeutics به رقم ۲۲۰ هزار دلار از طرف مؤسسه ملی سلامت آمریکا تأیید شده‌است.
هدف از این پروژه، توسعه فرمولاسیون نانوذرات نامحلول در آب است که به عنوان داروی شیمی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری مبتنی بر اصلاح نانوذرات دارویی است که به گیرنده نوع B1 در بدن متصل می‌شود.
حمایت مؤسسه ملی سلامت تنها به این رقم ختم نشده و می‌تواند برای فازهای بعدی کار نیز بودجه‌‌ای تعلق گیرد. در فاز بعدی، از این ترکیب به عنوان ماده ضدسرطان عاری از حلال استفاده می‌شود. این شرکت بالغ بر یک میلیون دلار سرمایه از شرکای خود برای توسعه این فناوری دریافت کرده است.
مؤسسه ملی سلامت یکی از بزرگترین آژانس‌های تحقیقات زیست‌پزشکی است که از ۲۷ مرکز تشکیل شده‌است. این آژانس بیش از ۲۵۰۰ دانشگاه و مؤسسه را تحت پوشش قرار می‌دهد. برنامه تحقیقات خلاقانه کسب و کار کوچک یکی از منابع بزرگ تأمین کننده فناوری‌های پزشکی است که برای تجاری‌سازی ایده‌ها طراحی شده‌است. این برنامه به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهد تا از تحقیق و توسعه‌های انجام شده در آمریکا که دارای پتانسیل تجاری‌‌سازی است حمایت کنند.
لیپومد یک شرکت دارویی است که در ساخت تجهیزات نیز تجربه زیادی دارد. این شرکت روی داروهای شیمی‌درمان نظیر پاکلیتاکسل و ساخت نانوذرات پاکلیتاکسل فسفولیپیدی برای استفاده از طریق تزریق وریدی کار می‌کند.