ساخت نمونه اولیه کفشی که قادر به تولید الکتریسیته است

یک شرکت ایتالیایی اقدام به تولید نمونه اولیه کفشی کرده که قادر به تولید الکتریسیته از حرکت کاربر است. شرکت لنوو(Lenovo) قراردادی برای توسعه این ابزار با این شرکت منعقد کرده است.

ویبرام (Vibram) یک شرکت ایتالیایی مشهور در حوزه تولید کفش است. این شرکت نمونه اولیه محصول جدید خود را رونمایی کرده است. این کفش قادر است انرژی حرکتی را به الکتریسیته تبدیل کند تا از آن برای شارژ موبایل استفاده کرد.
این کفش با فناوری انحصاری شرکت ویبرام ساخته شده و مؤسسه فناوری ایتالیا (IIT) نیز در این پروژه به ویبرام کمک کرده است. علاوه براین، شرکت این‌استپ نانوپاور (InStep Nanopower) نیز در تولید این محصول همکاری داشته است. این‌استپ یک شرکت آمریکایی است که از  فناوری‌ نانو در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند.
این دو شرکت ایتالیایی و آمریکایی با استفاده از فناوری‌ نانو، کفش‌هایی تولید کردند که می‌تواند حرکت کاربر را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و آن را ذخیره‌سازی کند. از این انرژی می‌توان برای شارژ ادوات همراه نظیر موبایل استفاده کرد.
در مرکزاین کفش، یک قطعه الکترونیکی قرار داده شده‌است که می‌تواند انرژی الکتریکی تولید کند. اگر کاربر با سرعت معمولی حرکت کند، این کفش قادر به تولید یک وات انرژی است. با ۸ ساعت حرکت کردن می‌توان انرژی مورد نیاز تلفن همراه را تأمین کرد. البته وزن کاربر نیز در میزان انرژی تولید شده مؤثر است به طوری که با افزایش وزن و سرعت حرکت، میزان انرژی تولید شده نیز افزایش می‌یابد.
در این کفش یک تراشه قرار دارد که از طریق بلوتوث به ادوات الکترونیکی دیگر متصل می‌شود به طوری که امکان رصد شرایط کاربر نظیر دمای پا، موقعیت و تعداد قدم‌ها قابل کنترل است. همچنین اطلاعات مربوط به سطح باتری کفش با استفاده از این فناوری قابل کنترل است و می‌توان از طریق تلفن همراه این اطلاعات را به دست آورد.
علاوه بر شارژ، این تلفن به یک پورت میکروUSB مجهز است که از طریق آن، انرژی را می‌توان به ادوات دیگر منتقل کرد.
این شرکت ایتالیایی با شرکت لنوو (Lenovo) قرارداد همکاری مشترک منعقد کرده‌است تا از سیستم GPS در این کفش‌ها استفاده شود و این سیستم به ادوات لنوو قابل اتصال باشد.