درمان سرطان با ژنراتور نانوذره‌ای

دانشمندان توانسته‌اند با کمک فناوری‌نانو یک موش مبتلا به سرطان پستان را که در مرحله نهایی بیماری قرار داشت، درمان کنند. نتایج این تحقیق می‌تواند نقطه عطفی در درمان سرطان باشد. انتظار می‌رود آزمایش‌های بالینی این روش درمانی روی بیماران انسانی سال آینده آغا

دانشمندان توانسته‌اند با کمک فناوری نانو یک موش مبتلا به سرطان پستان را که در مرحله نهایی بیماری قرار داشت، درمان کنند. نتایج این تحقیق می‌تواند نقطه عطفی در درمان سرطان باشد. انتظار می‌رود آزمایش‌های بالینی این روش درمانی روی بیماران انسانی سال آینده آغاز شود.
مائورو فراری، رئیس موسسه تحقیقات هوستون متودیست در تگزاس و یکی از نویسندگان اصلی مقاله مرتبط با این کار که در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است، می‌گوید: «هرگز دوست ندارم به هزاران بیمار که دنبال درمان هستند، قول زیادی بدهم، اما نتایج به دست آمده بسیار جالب هستند».
این روش درمانی که بر استفاده از «ژنراتور نانوذره‌ای» مبتنی است، در درمان موش موثر بوده و در نتیجه قابلیت بالایی در درمان بیماران انسانی دارد. این ژنراتور به خوبی در توانایی تومورها برای مقابله با داروها اختلال ایجاد می‌کند.
فراری می‌گوید: «این روش ممکن است شبیه یک داستان علمی تخیلی و همانند نفوذ و از بین بردن ستاره مرگ به نظر برسد، اما کشف انجام شده استثنایی است. ما روشی یافته‌ایم که نانوذرات را به شکلی واقعی به درون سلول‌های سرطانی رسانده و داروهای مورد نظر را در هسته سلول‌ها رها می‌سازد. با استفاده از این ژنراتورهای نانوذره‌ای قابل تزریق کاری را انجام داده‌ایم که شیمی‌درمانی معمولی، واکسن‌ها، تابش‌ها و نانوذرات دیگر در انجام آن شکست خورده‌اند».
فراری و همکارانش در طول این تحقیق از یک داروی شیمی‌درمانی به نام دگزوروبیسین استفاده کرده و آن را درون صفحات میکرسکوپی سیلیکونی مخفی نمودند. با این روش سلول‌های سرطانی نمی‌توانند در برابر درمان مقاومت نمایند. زمانی که این صفحات وارد سلول‌های سرطانی می‌شوند، شکسته و محتوای خود را آزاد می‌نمایند.
نتایج این تحقیقات نشان داد که نیمی از موش‌هایی که با این روش درمان شدند، تا ۸ ماه هیچ نشانه‌ای از سرطان بروز ندادند. این مدت زمان معادل ۲۴ سال در انسان‌هاست.
فراری توضیح می‌دهد: «اگر این روش روی انسان‌ها موفق بوده و تنها بخشی از این زمان بقا را مشاهده کنیم، همچنان عمر بیماران سرطانی را تا حد بسیار زیادی افزایش داده‌ایم. در حقیقت این روش برای بیمارانی است که در حال حاضر به آنها گفته می‌شود که هیچ درمانی ندارند».
با وجودی که از این روش تنها در درمان سرطان پستان استفاده شده است، اما فراری امید بسیار بالایی دارد که روی درمان انواع دیگر سرطان نیز موثر باشد. بنابر گفته دانشمندان این اکتشاف جدید می‌تواند درمان سرطان را به طور کامل متحول سازد. این محققان در حال برنامه‌ریزی برای گرفتن تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا و آغاز آزمایش‌های بالینی در سال ۲۰۱۷ هستند.