ابداع روشی جدید به‌منظور تولید قطره‌ی مایعات در مقیاس نانومتری

محققی از دانشگاه صنعتی شریف با حمایت و همکاری شرکت نانوپوشش فلز روش جدیدی ابداع کرده‌است که به‌وسیله‌ی آن می‌توان مایعات را به‌صورت نانو قطرات درآورد. قطرات با مقیاس نانومتری کاربردهای بسیاری در صنایع تولید مواد شیمیایی و صنایع داروسازی دارند.

در برخی صنایع از جمله صنایع تولید مواد شیمیایی و داروسازی به‌منظور دست‌یابی به اهدافی خاص، از لوله‌هایی با قطرهای میکرونی استفاده می‌شود. هنگامی‌که مایعات از درون این لوله‌ها عبور داده می‌شود نباید با جداره‌ی لوله تماس پیدا کند، زیرا موجب واکنش با این جداره‌ها و در نتیجه تغییر احتمالی ترکیب مایع موردنظر می‌شود. ازاین‌رو راهکارهایی برای شناور کردن قطرات درون لوله‌های مذکور ارائه و به کار گرفته می‌شود.
دکتر احمد بدرام ضمن اشاره به روش‌های ارائه شده به‌منظور تولید قطرات به تعداد زیاد از قطره‌ی اولیه، از افت فشار بالای سیستم و عدم توانایی تولید قطرات با اندازه‌های دلخواه به‌عنوان محدودیت‌های روش‌های موجود یاد کرد. وی ابداع و ارائه‌ی یک روش جدید تولید قطرات نانومتری بدون داشتن محدودیت‌های روش‌های قبل را از اهداف دنبال شده در این طرح عنوان نمود.
بدرام خاطرنشان کرد: «روش پیشنهاد شده در این طرح، علاوه بر رفع مشکل افت فشار سیستم، هزینه‌ی فرایند را کاهش داده و موجب می‌گردد این فرایند با سرعت بیشتری صورت گیرد.»
در این روش قطره‌ی تولید شده‌ی اولیه با استفاده از یک مسیر T شکل یا Y شکل‌های متوالی به قطرات کوچک‌تر تبدیل می‌شوند. قطرات نانومتری تولید شده در انتهای این مسیرها را به‌منظور محافظت در برابر تغییر ترکیب شیمیایی به همراه یک سیال دیگر درون لوله‌های میکرونی یا نانویی انتقال می‌دهند. در روش ارائه شده در این پژوهش اندازه‌ی قطرات را می‌توان به نحو دلخواه تنظیم کرد.
این طرح در قالب رساله‌ی دکترای دکتر احمد بدرام و با راهنمایی دکتر علی موسوی از دانشگاه صنعتی شریف انجام‌شده است. این پایان‌نامه که با همکاری شرکت نانوپوشش فلز انجام‌شده، تحت عنوان پایان‌نامه‌ی موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ی توسعه‌‌ی فناوری نانو نیز رسیده است. آیین‌نامه‌ی حمایت از پایان‌نامه‌های موردنیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.