نانوذراتی برای رفع تصلب شرایین

گروهی از محققان نانوذراتی ساخته‌اند که با استفاده از آنها می‌توانند پلاک‌هایی را که موجب گرفتگی رگ‌ها می‌شوند، نمایان ساخته‌اند و آنها را از بین ببرند. این روش درمانی می‌تواند از بروز سکته مغزی و حملات قلبی پیش‌گیری نماید.

تصلب شرایین بیماری است که موجب تجمع پلاک‌های خونی در رگ‌ها می‌شود. این بیماری یک قاتل نامرئی و بسیار قدرتمند است، اما به لطف تحقیقی که اخیرا انجام شده است، شاید توانایی این بیماری در پنهان ماندن و تخریب به زودی پایان یابد. نانوذره جدیدی توسط محققان ساخته شده‌است که همانند یک لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) عمل می‌کند. این نانوذرات می‌توانند پلاک‌هایی را که موجب گرفتگی رگ‌ها شده‌اند نمایان ساخته‌ و برطرف نمایند. این روش درمانی می‌تواند از بروز سکته مغزی و حملات قلبی پیش‌گیری نماید.
شانتا دار، دانشجوی دکترای دانشگاه جورجیا می‌گوید: «محققان دیگر نشان داده‌اند که اگر HDL موجود در خون اهدا شده را جدا کرده و پس از بازسازی آنها را به حیوانات تزریق کنیم، می‌توانند اثر درمانی داشته باشند. با این حال، این کار خطر ایجاد پاسخ ایمنی توسط بدن فرد پذیرنده را به همراه دارد. همچنین افزایش مقیاس این فناوری با چالش‌های زیادی مواجه است. هدف کار ما این بود که از پاسخ ایمنی بدن دوری کرده و از نانوذراتی استفاده کنیم که شبیه HDL عمل می‌کنند. در حین کار دنبال روشی برای تعیین موقعیت نانوذرات بودیم».
روش‌های تشخیصی موجود همیشه نمی‌توانند پلاک‌های خطرناک را شناسایی کنند. این پلاک‌ها قادرند رگ‌ها را در طول زمان بسته و با انسداد جریان خون، موجب ایجاد سکته مغزی یا حمله قلبی شوند. با وجودی که تصویربرداری MRI می‌تواند این پلاک‌ها را نشان دهد، اما برای این کار به استفاده از یک عامل وضوح تصویر نیاز است. به علاوه، همیشه خطر واکنش ایمنی بدن در صورت استفاده از HDL اهدا شده وجود دارد.
HDL علاوه بر کمک به تصویربرداری دارای اثرات درمانی نیز هست. این پروتئین که به نام کلسترول خوب نیز شناخته می‌شود، می‌تواند LDL یا کلسترول بد را از پلاک‌ها بیرون بکشد. این کار موجب آب رفتن پلاک‌ها شده و احتمال گرفتگی رگ‌ها یا پارگی آنها را کاهش می‌دهد.
این محققان برای شناسایی و حذف هم‌زمان پلاک‌ها بدون ایجاد پاسخ ایمنی بدن، یک نانوذره مشابه HDL تولید کردند. آنها قبلا ذرات HDL سنتزی بدون عامل وضوح تصویر را تولید کرده بودند. این ذرات توانسته بودند سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول را در بدن موش‌ها کاهش دهند.
اکسید آهن که یک عامل وضوح تصویر به شمار می‌رود، باید در هسته آبگریز HDL سنتزی شکل بگیرد تا یک سیگنال روشن ایجاد نماید. این پژوهشگران ترکیب شیمیایی مناسب (اکسید آهن با یک روکش سطحی چرب) را برای کپسوله کردن مناسب ذرات فرموله نمودند. آنها با استفاده از MRI توانستند عامل وضوح تصویر اکسید آهن را به خوبی در مطالعات سلولی خود مشاهده نمایند.
نتایج این تحقیق در ۲۵۱مین گردهم‌آیی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه شده است.