تجاری‌سازی نانومواد مورد استفاده در باتری یون لیتیومی

شرکت کانادایی Nano One Materials Corp. از طرف فناوری توسعه پایدار کانادا (SDTC) یک کمک هزینه ۲ میلیون دلاری برای طراحی، ساخت، بهینه‌سازی و نمایش سامانه پایلوت تولید مواد کاتد برای باتری یون لیتیومی با استفاده از فناوری اختصاصی خود دریافت کرده است.

شرکت Nano One Materials Corp. اعلام کرده است که از طرف فناوری توسعه پایدار کانادا (SDTC) کمک هزینه ۲ میلیون دلاری برای طراحی، ساخت، بهینه‌سازی و نمایش سامانه پایلوت تولید مواد کاتد برای باتری یون لیتیومی با استفاده از فناوری اختصاصی خود دریافت کرده است.
این شرکت یک فرایند صنعتی مقیاس‌پذیر برای تولید ارزان مواد باتری یون لیتیومی با کارایی بالا (به ویژه مواد کاتد) و همچنین انواع مختلفی از کامپوزیت‌های نانوساختاری پیشرفته دیگر در اختیار دارد. این فناوری ثبت شده در اداره ثبت اختراعات آمریکا یک فرایند سه‌مرحله‌ای اختصاصی است که از تجهیزات معمول صنعتی استفاده کرده و برای تولید انبوه و تجاری‌سازی سریع مهندسی شده است.
Nano One در زمینه نانوساختارسازی تخصص بالایی دارد. نانوساختارسازی به معنای تولید ساختارهایی با اندازه متوسط میان ساختارهای مولکولی و ساختارهای میکروسکوپی است و یکی از موانع اصلی در توسعه علوم مواد به شمار می‌رود. این فرایند می‌تواند ویژگی‌های مواد همچون رسانایی الکتریکی و حرارتی، رفتار اُپتیکی، ویژگی‌های دی‌الکتریکی، مقاومت حرارتی، سفتی، استحکام و مقاوم در برابر سایش را بهبود بخشد.
یک ماده نانوساختار را به صورت کلی می‌توان ماده‌ای نامید که یا در مقیاس نانومتری الگودهی شده و یا اینکه دارای ساختارهای نانومقیاس است. تاکنون هزینه بالا و خلوص پایین موجب محدود شدن پذیرش نانوساختارسازی گشته است.
فناوری اصلی Nano One نیاز به نانومواد مقرون به صرفه را از طریق ساده‌سازی ویژگی‌های مواد خام اولیه و نحوه آرایش آن‌ها به صورت مواد نانوساختار برطرف می‌سازد. این فناوری تولیدی، مقرون به صرفه و مقیاس‌پذیر بوده و برای تولید صنعتی نانومواد قابل پذیرش است.
هسته اصلی این فناوری، تولید نانوذرات از اتم‌ها و مولکول‌هاست. این روش بر تشکیل یک پیش‌ماده پیچیده به نام complexcelle روی یک سطح حبابی مبتنی است که تشکیل کنترل‌شده میکروساختارها یا نانوساختارهای ویژه را تسهیل می‌کند. در نهایت یک محصول نهایی با اندازه ذرات، مساحت سطحی، تخلخل، خلوص فازی، خلوص شیمیایی و سایر ویژگی‌های اساسی قابل تنظیم برای ایجاد عملکرد مناسب تولید می‌شود. در این روش برای تولید پودرهای نانوساختار از مراحل فراوری کمتری نسبت به روش‌های فعلی استفاده شده و می‌توان از تجهیزات صنعتی موجود برای فرایند تولید بهره برد.
SDTC از فناوری‌های پاک با قابلیت اشتغال‌زایی و رشد بالا، و همچنین ایجاد فرصت‌های صادراتی برای شرکت‌های کانادایی حمایت می‌کند. این فناوری‌ها باید برای کشور کانادا مزایای اقتصادی، زیست‌محیطی و یا سلامتی داشته باشد.