همکاری میان سوئد و اتیوپی در توسعه پیل‌های سوختی گرافنی

بر اساس یک برنامه همکاری میان دانشگاه چالمرز در سوئد و دانشگاه آدیس‌آبابا در اتیوپی، شیمی‌دان‌های این دو دانشگاه روی توسعه پیل‌های خورشیدی با استفاده از گرافن همکاری خواهند کرد.

گروه تحقیقاتی پروفسور ارگانگ وانگ در دانشگاه چالمرز و پروفسور وندیماگگن مامو در دانشگاه آدیس‌آبابا روی سنتز و تعیین مشخصات کامپوزیت‌های پلیمری گرافن برای استفاده در پیل‌های خورشیدی کار خواهند کرد. هزینه این پروژه توسط انجمن تحقیقات سوئد تامین شده است. نقش پلیمر در این کامپوزیت‌ها گرفتن انرژی از تابش خورشیدی بوده و گرافن بخش رسانای پیل را شکل خواهد داد. امروزه پرکاربردترین ماده‌ای که به عنوان رسانا به کار می‌رود، فولرین است. با این حال فولرین گران بوده و پایداری کافی برای استفاده در پیل‌های خورشیدی را ندارد.
پروفسور مامو می‌گوید: «تلاش زیادی توسط محققان انجام شده است تا فولرین را با ماده دیگری جایگزین کنند. ما روی گرافن به عنوان یکی از کاندیداهای این جایگزینی کار می‌کنیم».
این پروژه نتیجه یک همکاری ۲۰ ساله میان دو دانشگاه است. این همکاری از اواسط دهه ۹۰ میلادی آغاز شده است. در آن زمان پروژه‌ای که هزینه آن توسط برنامه علوم بین‌الملل (ISP) تامین شده بود، آغاز شد که هدف از آن همکاری تحقیقاتی میان سوئد و اتیوپی و مبادله دانشجو میان دو کشور بود. بر اساس این برنامه دانشجویان اتیوپیایی می‌توانستند بخشی از دوره تحصیل خود را در دانشگاه چالمرز یا دانشگاه‌های دیگر سوئد بگذرانند. در سال ۱۹۹۷ پروفسور مامو یک سال فرصت مطالعاتی خود به عنوان همکار فوق دکترا را در دانشگاه چالمرز و زیر نظر پروفسور متز اندرسون گذراند. از آن زمان تاکنون همکاری میان این دو دانشگاه گسترش یافته و در حال حاضر چندین دانشجوی اتیوپیایی بخشی از دوره دکترای خود در زمینه فناوری پلیمرها را در دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه چالمرز گذرانده و چندین محقق سوئدی نیز از دانشگاه آدیس‌آبابا بازدید تحقیقاتی داشته‌اند.
پروفسور مامو می‌گوید: «همکاری با دانشگاه چالمرز به ما در تقویت فعالیت‌های تحقیقاتی خود در زمینه شیمی کمک نموده و موجب شکستن انزوای دانشگاه ما گشته است. ما همچنین مقالات تحقیقاتی خوبی در مجلات معتبر به صورت مشترک به چاپ رسانده‌ایم».
برای پروفسور ارگانگ وانگ تاکید روی این نکته که این همکاری برای هر دو طرف سودمند است، اهمیت دارد. او می‌گوید: «آنها دانشجویان بسیار خوب و سخت‌کوشی دارند که در زمینه سنتز شیمیایی ماهر هستند. امکانات دانشگاه چالمرز عالی بوده و این دانشجویان در طول مدت کار خود در اینجا به سختی تلاش می‌کنند. این همکاری موجب توسعه پلیمرهای جدید برای کاربردهای متنوع شده است. حال ما از این همکاری مشترک در زمینه گرافن بسیار خوشحال بوده و منتظر نتایج بسیار خوبی هستیم».