آشنایی بالغ بر ۶۰۰ دانشجو با فناوری نانو در هفته فناوری نانو استان اردبیل

ششمین هفته فناوری نانو کشور در تاریخ ۳ الی ۶ خردادماه به مدت ۴ روز با مشارکت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و استانداری اردبیل و با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی، سازمان‌ها و ادارات استان برگزار شد.

در طول برگزاری این رویداد، برنامه‌های متنوعی در حوزه ترویج دانشجویی، صنعتی و دانش‌آموزی فناوری نانو، نمایش دستاوردهای فناوری نانوی کشور، معرفی و ارائه گزارش عملکرد ۱۰ ساله توسعه فناوری نانو در ایران به منظور آشنایی استادان، دانشجویان، دانش‌آموزان، مدیران استانی و صاحبان صنایع برگزار شد.

در طول این هفته، تعداد ۸  سمینار ترویجی در ۴ شهر (مشکین‌شهر، گرمی، پارس آباد و خلخال) و ۱۲ دانشگاه استان شامل: دانشگاه محقق اردبیل(دانشکده‌های مهندسی و علوم پایه)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل (دانشکده‌های مهندسی و علوم پایه)، دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشکین شهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال، دانشگاه پیام‌نور مرکز پارس‌آباد، دانشگاه پیام‌نور مرکز گرمی، دانشگاه پیام‌نور مرکز مشکین‌شهر، دانشگاه پیام‌نور مرکز خلخال با ارائه اعضای هیئت علمی فعال در حوزه فناوری نانو و همچنین مدرسان دارای گواهی تدریس فناوری نانو برگزار شد که در جریان آن بالغ بر ۶۱۸ نفر با فناوری نانو آشنا شدند. همچنین ۳ کارگاه تخصصی با موضوعات ایمنی نانو مواد ومدیریت پسماندهای شیمیایی، ثبت پتنت و تجارب موفق تجاری‌سازی فناوری نانو در ایران برای اساتید، مدیران و دانشجویان این استان در دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برگزار گردید که در مجموع این ۳ کارگاه ۱۰۰ نفر مخاطب داشتند. همچنین مقدمات ایجاد ۶ نهاد ترویجی (دانشگاه‌های: محقق اردبیلی، آزاد اسلامی واحد اردبیل، آزاد اسلامی واحد گرمی، آزاد اسلامی واحد مشکین‌شهر، آزاد اسلامی واحد خلخال، آزاد اسلامی واحد پارس‌آباد‌) در استان فراهم شد.

در جریان این هفته، جلسه هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ مسئولین، اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نخبگان استان با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، استاندار اردبیل و دیگر مسئولین ارشد ستاد نانو و استانداری برگزار شد.

شایان ذکر است، در پی برگزاری هر سمینار ترویجی دانشجویی فناوری نانو در هر دانشگاه از حاضرین در سمینار نیز در خصوص هفته‌های استانی نانو نظرسنجی به عمل آمد که ۵۸۳ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و نتایج آن در صفحه هفته فناوری نانو قابل مشاهده و دریافت است.

علاوه بر این قریب به ۷۰۰ عدد از هرکدام از اقلام ماهنامه فناوری نانو، ماهنامه فناوری‌های همگرا(انبیک)، کارت هدیه اعتباری سایت آموزش نانو،  بروشور گزارش وضعیت فناوری نانو در استان اردبیل و سایر اقلام تبلیغاتی (پوستر، تراکت و بروشور) مرتبط با برنامه‌ها و حمایت‌های کارگروه‌های مختلف ستاد نانو در بین حاضران توزیع شد.

در حاشیه برگزاری سمینارهای ترویجی دانشجویی فناوری نانو نمایشگاه عکس دستاوردهای فناوری نانو ایران و نانو‌مواد نیز با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان با توانایی‌های علمی کشور در ۶ محل مختلف در ۴ شهر این استان (پارس‌آباد، گرمی، مشکین‌شهر، خلخال)  برپا شد که به طور تقریبی بالغ بر ۸۰۰ نفر از این نمایشگاه‌ها بازدید داشتند.

شایان ذکر است هفته‌های فناوری نانو در استان‌های مختلف کشور در راستای تحقق سند چشم‌انداز ۱۰ ساله دوم فناوری نانو کشور(۱۳۹۴-۱۴۰۴) و به منظور رصد فناوری نانو در استان‌ها، شناسایی پتانسیل‌های استان‌ها در حوزه فناوری نانو، انتقال فناوری نانو و تجارب موفق این حوزه به صنایع استان‌ها و معرفی ستاد نانو آیین‌نامه‌ها و حمایت‌های آن، ترویج و گسترش دانشجویی و صنعتی این فناوری و همچنین شناسایی موانع و مشکلات در مسیر ترویج و گسترش این فناوری در استان‌ها، برگزار می‌شود.

filereader.php?p1=main_13264068d108c6901