این سه روند روی توسعه تجهیزات آنالیز نانوذرات تأثیرگذار هستند

براساس گزارشی که اخیراً منتشر شده، سه روند نوظهور روی توسعه ابزارهای آنالیز نانوذرات تأثیرگذار است. کاهش ابعاد تجهیزات آنالیزی، ادغام لوازم جانبی و افزایش تحقیقات حوزه فناوری‌نانو، سه روندی است که روی توسعه این تجهیزات اثرگذار است.

اخیراً گزارشی منتشر شده که در آن به بررسی روند توسعه بازار تجهیزات آنالیز نانوذرات پرداخته شده‌است. این گزارش نشان می‌دهد این بازار تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۸ میلیارد دلار رسیده و نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.
سه روند مختلف طی این دوره زمانی وجود خواهد داشت که می‌تواند بازار تجهیزات آنالیز نانوذرات را در بخش علوم زیستی تحت تأثیر قرار دهد. این سه روند به قرار ذیل است:
• ادوات قابل حمل و سبک
• ادغام لوازم جانبی
• افزایش تحقیقات در حوزه فناوری‌ نانو
طی سال‌های گذشته، ادوات آنالیز نانوذرات بسیار کوچک به بازار عرضه شده‌اند. این تجهیزات برای کمک به توسعه فناوری‌ نانو، ساخت حسگرها و مدارهای کوچکتر با ابعاد کوچکتر تولید شده‌اند. با افزایش استفاده از ادوات بی‌سیم برای انتقال داده‌ها، امکان رصد نمونه‌ها با حسگرهای کوچک فراهم می‌شود. این حسگرها می‌توانند در فاصله‌ زمانی مشخص، اطلاعات مورد نظر را استخراج کرده و تحلیل و بررسی کنند. این کار موجب کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی فرآیند برای کاربران صنعتی می‌شود.
لوازم جانبی ادوات آنالیز نانوذرات به سرعت در حال تغییر هستند. این لوازم طیف وسیعی از تجهیزات را شامل می‌شوند که از قطعات آماده‌سازی نمونه گرفته تا شناساگرهای پیچیده برای تصویربرداری را در برمی‌گیرند. ترکیب چند ابزار جانبی با هم و تولید یک قطعه، موجب کاهش پیچیدگی محصول نهایی شده و کارایی فرآیند را افزایش می‌دهد. چنین کاری موجب کاهش هزینه محصول نهایی نیز می‌شود.
محققان معتقداند که مولکول‌ها و اتم‌ها می‌توانند در مقیاس نانومتری با هم ترکیب شده و محصولات جدیدی را ایجاد کنند. وجود تجهیزات پیشرفته آنالیز نانوذرات نظیر میکروسکوپ‌های الکترونی، میکروسکوپ‌های پیمایشی می‌تواند موجب افزایش دامنه تحقیقات در حوزه فناوری‌ نانو شود. از این رو طی سال‌های اخیر تقاضا برای چنین ابزارهایی نظیر میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) افزایش قابل توجهی داشته است.
دولت‌های مختلف روی چنین فناوری‌هایی در حال سرمایه‌گذاری هستند. آمریکا یکی از پیشروان سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌ نانو است که پیشگامی ملی فناوری‌ نانو این کشور متولی این کار است.