واشرهای لاستیکی نانوکامپوزیتی، محصولی ایرانی جهت بهبود عملکرد اتصالات

صنایع لاستیک فراپیشتاز هونام با بهره‌گیری از نانوذرات در ساخت واشرهای آب‌بندی اتصالات، موفق به تولید صنعتی محصولی با کارایی بالاتر نسبت به واشرهای رایج در بازار شده است. عمر این واشرها نسبت به نمونه‌های مشابه بالاتر و استفاده از آن‌ها از لحاظ اقتصادی مقرو

واشرها یکی از قطعات پرکاربرد صنعتی محسوب می‌شوند که در کلیه صنایع مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین وظیفه‌ی واشرها و آب‌بندها جلوگیری از نشت سیال یا گاز عبوری از اتصالات است. این قطعات به دلیل انعطاف‌پذیری مناسب اغلب از مواد پلیمری زیرمجموعه لاستیک ساخته می‌شوند. بهینه‌سازی عمر، خواص فیزیکی و مکانیکی این قطعات می‌تواند موجب افزایش ایمنی و صرفه‌ی اقتصادی در صنایع مختلف گردد.
به گفته‌ی مهندس میلاد پارسافرد، سرپرست کنترل کیفیت و مهندسی فروش شرکت فراپیشتاز هونام، این شرکت با به کارگیری نانوذرات سیلیکا، اقدام به تولید واشرهای نانوکامپوزیتی با خواص بهبود یافته نموده است.
مهندس پارسافرد در ادامه برخی از مزایا و ویژگی‌های این محصول را بیان نموده و افزود:«می توان از عمر مفید و استحکام مکانیکی بالاتر واشرهای نانوکامپوزیتی به عنوان مزیت رقابتی آن نام برد که این امر باعث می شود مجموعه‌های استفاده‌کننده از آن‌ در دوره‌های زمانی بیشتری از محصولات مذکور استفاده نمایند و از این طریق بهره‌وری در صنایع افزایش می‌یابد و از سوی دیگر کاهش ضایعات و همچنین کاهش هزینه‌های تولید را نیز در پی خواهد داشت. »
این محصول در تاریخ ۲۵/۱۱/۹۴ موفق به کسب تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو شده است.
وی در توضیح اثرگذاری نانوذرات بر ویژگی نهایی این محصول عنوان کرد: «هر چه سطح فعال ذرات استفاده شده در نانوکامپوزیت های الاستومری بیشتر باشد خواص به‌دست‌آمده با توجه به روش اختلاط مناسب بالاتر بوده و درنتیجه قطعات هم از نظر ظاهری و هم از نظر خواص فیزیکی و مکانیکی از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار هستند. در این میان نانوذرات به دلیل برخورداری از نسبت سطح به حجم بالا، سطح فعال بالاتری را ارائه کرده و همچنین حجم بیشتری از ساختار زمینه را درگیر می نماید، ازاین‌رو بر اساس شرایط کارکرد قطعه، خواص تورمی کمتری را در حلال‌های مختلف از خود بروز می‌دهند.»
مهندس پارسافرد در پایان در خصوص صادرات این محصول توضیح داد: « این شرکت در سال‌های اخیر با توجه به کیفیت بالای محصولات خود نسبت به دیگر رقبا، توانسته است حجم عظیمی از تولیدات خود را به کشور ترکیه صادر نماید. با در نظر گرفتن منطقه‌ی اروپایی این کشور و استانداردهای بین‌المللی مورد نیاز٬ کلیه تأییدیه‌های مرتبط اخذ گردیده است و میزان صادرات در سال ۹۳ با توجه به ظرفیت تولیدی سال مذکور، ۳۷۰۰۰ یورو بوده است.»