عرضه تجاری نقاط کوانتومی عاری از کادمیم با پوسته محافظ

شرکت کریستال پلکس نقاط کوانتومی عاری از کادمیم خود را به بازار عرضه کرد. این شرکت با استفاده از پوششی از جنس اکسید آلومینیوم، این نقاط کوانتومی را از گزند رطوبت و اکسیژن حفظ می‌کند. این نقاط برای تولید نمایشگر مناسب هستند.

کریستال پلکس (Crystalplex Corp) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه نقاط کوانتومی است. این شرکت اعلام کرد که با استفاده از فناوری Sapphier می‌توان کیفیت نمایشگرهای LCD را افزایش داد. این فناوری نوعی نقاط کوانتومی عاری از کادمیم است.
تولیدکنندگان ادوات الکترونیکی نظیر تلفن‌های همراه می‌توانند از نقاط کوانتومی برای افزایش روشنایی و کیفیت رنگ نمایشگرهای LCD استفاده کنند. تولید و عرضه نقاط کوانتومی عاری از کادمیم می‌تواند پذیرش فناوری نقاط کوانتومی را در ادوات الکترونیکی تسریع کند. دلیل این امر آن است که نقاط کوانتومی کادمیمی به دلیل مشکلات زیست‌محیطی از محدودیت‌های جدید توسط برخی کشورها برخوردار است.
کریستال پلکس بعد از ۱۲ سال تحقیق و توسعه در این حوزه، نقاط کوانتومی عاری از کادمیم خود را به بازار عرضه کرده است. این فناوری که با نام Sapphire شناخته می‌شود، با استفاده از پلتفورم آلیاژی فعلی این شرکت تولید می‌شود.
کریستال پلکس اعلام کرد که از دفتر ثبت اختراعات و نام تجاری تأییدیه‌ای برای پوشش‌دار کردن این محصول دریافت کرده است. با استفاده از این پتنت ثبت شده که در آن آلیاژ نانوبلوری عاری از کادمیم ساخته شده‌است، می‌توان نقاط کوانتومی را با کمک پوسته‌ای شفاف محافظت کرد. بنابراین نقاط کوانتومی تولید شده کاملاً شفاف و روشن می‌شود و می‌تواند روشنایی بالایی در نمایشگرها ایجاد کند، بدون این که کادمیم در آن استفاده شده باشد.
علاوه براین، در صورت پوشاندن سطح این نقاط با استفاده از پوسته، می‌توان مانع تأثیر منفی رطوبت و اکسیژن روی آن‌ها شد و در نهایت کاربردهای اپتوالکتریک این فناوری را افزایش داد.
مت بوتمن از مدیران این شرکت می‌گوید: «نقاط کوانتومی آلیاژی که ما ساختیم می‌تواند در دنیای نقاط کوانتومی منحصر به فرد باقی بماند؛ دلیل این امر آن است که ابعاد، شکل و جرم این نقاط به شکل کنترل شده‌ای در مقدار بهینه تنظیم شده‌است. در صورتی که بخواهیم راهبردهای دیگر این نقاط را تولید کنیم مجبور به تغییر ابعاد یا شکل نقاط کوانتومی هستیم.»
لازم به ذکر است که این شرکت با استفاده از پوسته اکسید آلومینیوم، نقاط کوانتومی را پوشش داده و آن را محافظت می‌کند.