افزایش ۵۰ درصدی استحکام لاستیک با افزودن گرافن

براساس گزارشی که اخیراً منتشر شده، افزودن گرافن به لاستیک‌های طبیعی و مصنوعی می‌تواند استحکام آن را ۵۰ درصد افزایش دهد. با این کار انعطاف‌پذیری لاستیک نیز بهبود می‌یابد.

محققان انگلیسی فصل تازه‌ای در بهبود خواص لاستیک‌ها آغاز کرده‌اند. گزارشی اخیراً توسط آرویند ویجایاراگاوان و ماریا الیوت منتشر شده که در آن محققان نشان دادند که افزودن مقدار کمی از گرافن به لاستیک می‌تواند خواص آن را بهبود دهد. نتایج منتشر شده از آزمون انجام شده روی این لاستیک‌ها به محققان نشان داد که هم استحکام و هم انعطاف‌پذیری لاستیک بعد از افزودن این ماده با ساختار لانه زنبوری، ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
لاستیک‌ها در زندگی روزمره ما کاربردهای متنوعی دارند، به طوری که در ساخت محصولات مختلف از پاک کن تا شانه از این ماده می‌توان استفاده کرد. یافته‌های این گروه تحقیقاتی به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا لاستیک‌هایی با خواص مورد نظر خود تولید کنند. این گروه تحقیقاتی روی دو نوع لاستیک کار کردند. یکی لاستیک‌های طبیعی از جنس پلی‌ایزوپرن و دیگری لاستیک‌های مصنوعی که از جنس پلی‌اورتان است. نتایج نشان داد که هر دو دسته لاستیک درصورت افزودن گرافن بهبود کیفیت پیدا می‌کنند.
آروید، رهبر این گروه تحقیقاتی از گروه نانومواد، معتقد است که مواد نرم و سخت از یک ماتریکس تشکیل شده‌اند که معمولاً توسط یک بخش پرکننده کامل می‌شوند. در واقع بخش چارچوب را ماده سخت و بخش پرکننده را ماده نرم تشکیل می‌دهد. گرافن می‌تواند به عنوان پرکننده بخش نرم مورد استفاده قرار گیرد. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که افزودن گرافن استحکام لاستیک‌ها را تا ۵۰ درصد بهبود می‌دهد.
محققان این پروژه به‌منظور بهبود کیفیت لاستیک‌های این پروژه از اکسید گرافن استفاده کردند که در آب پایدار است. به دلیل اتصال مناسب میان گرافن با لاستیک، در نهایت محصولی با استحکام بالا به دست آمده است. این گروه نشان دادند که گرافن چگونه همانند پلی میان اجزاء سازنده لاستیک قرار می‌گیرد.
از این لاستیک‌های تقویت شده می‌توان در ساخت دستکش، ادوات ورزشی و ادوات پزشکی استفاده کرد.