«لامـپ گـرافنـی» هم به بازار عرضه شد!

یک شرکت انگلیسی موفق به ساخت لامپ گرافنی در مقیاس صنعتی شده‌است. قیمت این لامپ‌ گرافنی از LEDها ارزان‌تر بوده و طول عمر بیشتری دارد. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری قریب به ۵۰۰ هزار لامپ گرافنی به فروش برسد.

در حالی که با ظهور لامپ‌های LED و تجاری‌سازی این فناوری، آرام آرام لامپ‌های رشته‌ای رایج به دست فراموشی سپرده می‌شوند، رقیب جدیدی برای لامپ‌های LED پیدا شد. اخیراً یک شرکت انگلیسی موفق به تولید لامپ گرافنی شده‌است. شرکت BGT که از دانشگاه منچستر منشعب شده اقدام به تولید این لامپ‌ها در چین کرده است.
به نظر می‌رسد که لامپ‌های گرافنی بتوانند صنعت روشنایی را تغییر دهند. شرکت BGT اعلام کرده که طول عمر این لامپ‌ها از لامپ‌های موجود در بازار بیشتر بوده و هزینه آن‌ها کمتر است. این شرکت با یک تولیدکننده در چین قراردادی امضاء کرده است تا لامپ‌های گرافنی را در این کشور تولید کند. پیش‌بینی می‌شود که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار لامپ گرافنی در سال جاری به فروش برسد. جزئیات زیادی از این کار منتشر نشده و مسئولان دو شرکت منتظر نهایی شدن فرآیند هستند تا اطلاعاتی نظیر اطلاعات مالی را منتشر کنند.
انتظار می‌رود این لامپ گرافنی ۸۰ واتی قیمتی در حدود ۵ تا ۶ پوند (۲/۷ تا ۸/۸ دلار) داشته باشد در حالی که لامپ‌های LED با همین کارایی قیمتی در حدود ۲۰ پوند دارند.
اخیراً مؤسسه ملی گرافن در انگلستان با شرکت هوآوی و مؤسسه مواد بیجینگ در چین قرارداد همکاری مشترک به امضاء رسانده است. این قرارداد همکاری به منظور استفاده از گرافن در بخش حمل و نقل است.
هوآوی نیز قصد دارد تا با استفاده از پتانسیل‌های موجود در مؤسسه ملی گرافن انگلستان از گرافن برای بهبود محصولات خود استفاده کند.
در حال حاضر کشور چین سرمایه‌گذاری سنگینی روی مواد جدید کرده است به طوری که در برنامه ۵ ساله سیزدهم خود ( ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰) مواد جدید از اهمیت راهبردی قابل توجهی برخوردارند. در این راستا، چین ۷ پارک فناوری ویژه برای گرافن تأسیس کرده است تا صنعتی شدن این ماده را تسریع کند. در حال حاضر ۷۰ درصد ماده خام گرافن، گرافیت، در چین تولید می‌شود که این یک مزیت بزرگ برای این کشور در بخش تولید گرافن است.