تولید نمونه اولیه نانوابرخازنی با ولتاژ بالا

شرکت لومیکو با همکاری دانشگاه استونی بروک موفق به ساخت ابرخازن جدیدی با استفاده از نانوساختارهای کربنی شده‌است. این ابرخازن می‌تواند ولتاژی در حد ۱۰ ولت ایجاد کند که بیش از ۳ برابر بیشتر از ابرخازن‌های رایج است.

شرکت لومیکو (Lomiko) اعلام کرد که پروژه مشترک خود را با بنیاد تحقیقاتی دانشگاه استونی بروک به پایان رسانده است. در این پروژه سامویلوف از دانشگاه استونی بروک روشی جدید برای ساخت ابرخازن‌ با ولتاژ بالا ارائه کرده است. این گروه تحقیقاتی با استفاده از این روش جدید موفق به ساخت واحد ذخیره انرژی ابرخازنی شده‌اند. با این کار مسیر تازه‌ای به سوی ساخت محصولات ذخیره انرژی ارزان قیمت باز می‌شود. این گروه در حال حاضر به دنبال روشی برای تولید انبوه این فناوری هستند.
پاول گیل از محققان لومیکو می‌گوید: «لومیکو در حال انجام چند پروژه مختلف در حوزه گرافیت و لیتیم است تا از آن‌ها در ساخت باتری‌های جدید و ابرخازن‌ها استفاده کند. همچنین نتایج این پروژه می‌تواند برای چاپ سه بعدی نیز مورد استفاده قرار گیرد.»
ابرخازن‌ها ادوات بسیار مناسبی برای ذخیره انرژی هستند. این فناوری به دلیل امکان شارژ/دشارژ سریع، مقاومت سری کم، عمر طولانی و دمای کاری وسیع، کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف نظیر حمل و نقل دارد.
در حال حاضر نیاز رو به افزونی در بخش سیستم‌های ذخیره انرژی با توان بالا وجود دارد. ابرخازن‌های فعلی که در صنعت استفاده می‌شود، از ولتاژ کم (کمتر از ۳ ولت) بهره‌مند هستند. به منظور افزایش ولتاژ کاری باید چند خازن به‌صورت سری به هم متصل شود. برای این کار باید مدارهایی میان خازن‌ها ایجاد کرد که ارتباط‌دهی موجب سنگین شدن و حجیم شدن سیستم ذخیره انرژی می‌شود.
این تیم تحقیقاتی به دنبال طراحی و پیاده‌سازی واحد ذخیره انرژی با ولتاژ بالا هستند، به طوری که این واحدها به‌صورت داخلی به هم متصل شده و نیاز به مدار خارجی نباشد. در این پروژه محققان یک کامپوزیت نانوکربنی با کارایی بالا و هزینه کم تولید کردند. در این کامپوزیت از نانولوله کربنی و گرافن استفاده شده‌است؛ این مواد برای ساخت نمونه اولیه باتری مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت این تیم تحقیقاتی موفق به ساخت نمونه اولیه از این باتری شده‌است.
نتایج آزمون‌های انجام شده نشان می‌دهد که ولتاژ کاری این ابرخازن، ۱۰ ولت است و می‌توان از آن برای تولید شبکه‌ای از سیستم‌های ذخیره انرژی استفاده کرد.