سفارش وزارت دفاع آمریکا برای ساخت نانوحسگری با عملکرد بالا

وزارت دفاع آمریکا پروژه ساخت نانوحسگری را به مرکز تحقیقات میکرو و نانوفناوری دانشگاه لوئیس‌ویل واگذار کرده است. این حسگر حتی در محیط‌های با تابش بالا نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

دانشگاه لوئیس‌ویل دارای یک مرکز تحقیقات میکرو و نانوفناوری است. این مرکز دارای پتانسیل‌های بالایی در بخش تحقیقات بوده به طوری که توجه بسیاری از مسئولان دولتی را به خود جلب کرده است. این مرکز می‌تواند میلیون‌ها دلار بودجه تحقیقاتی را به خود جلب کند. وزارت دفاع آمریکا از این دانشگاه خواستار ساخت ابزاری بسیار کوچک شده که در محیط‌های مختلف قابل استفاده باشد.
شاموس مکناراما از مدیران این مرکز تحقیقاتی می‌گوید: «ما به دنبال ساخت یک دستگاه بسیار کوچک هستیم؛ دستگاهی که ابعاد آن به قدری کوچک نیست که نتوان با چشم غیرمسلح مشاهده کرد.»
این حسگر را می‌توان در نوک هر ابزاری قرار داد.این دانشگاه اختراعات بسیاری داشته که یکی از آن‌ها حسگر نانویی است.
مکناراما می‌افزاید: « این حسگرها می‌توانند هر چیزی را در اطراف شما شناسایی و اطلاعات را به یک رابط منتقل کنند؛ این داده‌ها توسط کامپیوتر یا تلفن همراه ثبت و ضبط می‌شود.»
آزمایشگاه فناوری‌ نانو این مرکز در سال ۲۰۰۶ تأسیس شده و شامل ۷ اتاق مختلف است که در مرکز این اتاق‌ها یک اتاق تمیز قرار داده شده‌است. این آزمایشگاه حسگرهای مختلفی برای استفاده در صنایع تولید کرده است.
پروژه ساخت این حسگر، سه ساله بوده و در این مدت مبلغ یک میلیون دلار حمایت مالی از سوی وزارت دفاع به این حسگر تعلق گرفته است.
بروس آلفنار از محققان این پروژه می‌گوید: «چیزی که ما به دنبال آن بودیم این است که آیا این حسگر در محیط‌های با تابش بالا کار می‌کند؟ برای مثال اگر یک فاجعه اتمی رخ دهد، این حسگر همچنان کار خواهد کرد. ما می‌خواستیم مطمئن شویم این حسگر حتی در محیط‌های با تابش بالا نیز به کار خود ادامه می‌دهد.»
این حسگر با دقت بالا به صورت لایه به لایه ساخته شد و در نهایت برای آزمایش به دانشگاه وندربیلت ارسال شد. نتایج آزمون انجام شده عملکرد این حسگر را تأیید کرد.