تصویر خلق شده با نقاط کوانتومی در «کتاب گینس» ثبت شد!

شرکت اسکرونا (Scrona) با همکاری محققان دانشگاه ETH زوریخ موفق به چاپ کوچکترین تصویر رنگی تولید شده با چاپگر جوهرافشان شدند. این تصویر با استفاده از فناوری نقاط کوانتومی ایجاد شده و به دلیل منحصر به فرد بودن در کتاب ثبت رکوردهای گینس درج شده‌است.

کوچکترین تصویر رنگی چاپ شده با چاپگر جوهرافشان در کتاب ثبت رکوردهای گینس درج شد. این تصویر با استفاده از چاپگر سه بعدی NanoDrip گرفته شده‌است. این تصویر رنگی تنها ۰۰۹۲/۰ میلی‌متر مربع مساحت دارد که از سطح مقطع موی انسان نیز کوچکتر است.

filereader.php?p1=main_1e43a134085e58c41
این تصویر که در نوع خود یک رکورد جهانی محسوب می‌شود، چند ماهی را در بستر دریا نشان می‌دهد. محققان دانشگاه ETH زوریخ و شرکت اسکرونا (Scrona) برای ثبت نازکترین تصویر چاپ شده با روش جوهرافشان موفق به درج نام خود در کتاب رکوردهای گینس شدند.
این تصویر با استفاده از یک فناوری منحصر به فرد ایجاد شده‌است. این فناوری نوعی چاپگر به نام ۳D NanoDrip است که توسط محققان دانشگاه ETH زوریخ ابداع شده و سپس تجاری‌سازی آن به شرکت اسکرونا سپرده شده‌است.
این تصویر با ابعاد ۸۰ در ۱۱۵ میکرون، مساحت ۰۰۹۲/۰ میلی‌متر مربعی را ایجاد کرده است که در مقام قیاس برابر یک پیکسل نمایشگر رتینا (retina display) است. برای مشاهده این تصویر باید از یک میکروسکوپ ویژه استفاده کرد، دیدن این تصویر با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر نیست.
هر چند ابعاد این تصویر بسیار کوچک است اما کاملاً زنده و جذاب به نظر میرسد. دلیل کیفیت خوب این تصاویر، استفاده از نقاط کوانتومی است. محققان از نقاط کوانتومی آبی، سبز و قرمز برای خلق این تصویر استفاده کرده‌اند.
از آنجایی که در این تصویر عمق رنگ ۲۴ بیتی استفاده شده، ماهی‌ها به شکل کاملاً زنده‌ای ترسیم شده‌اند. قدرت تفکیک این تصویر ۲۵ هزار DPI است، به این معنا که فاصله میان پیکسل‌ها ۵۰۰ نانومتر است. دقت قرار گرفتن نقاط کوانتومی در این تصویر در حد انگسترومی است.
با توجه به پیشرفت‌های صنعت نیمه‌هادی، تاکنون چیدمان پیکسل‌ها با این دقت توسط هیچ گروهی انجام نشده بود. بنابراین، این تصویر نه تنها از نظر هنری، بلکه از نقطه نظر فناوری یک کار بسیار منحصر به فرد محسوب می‌شود.
شرکت اسکرونا این فرصت را برای عموم مردم فراهم کرده تا این فناوری را امتحان کنند.