ساخت لنزهای ارزان قیمت حاوی نانوپوشش

محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت لنز نازکی شدند که روی سطح آن آرایه‌های نانومقیاس از اکسید تیتانیوم قرار دارد. این لنز با هزینه بسیار پایین و کارایی بالا می‌تواند جایگزین مناسبی برای لنزهای رایج در بازار شود.

محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت لنزی شدند که حاوی آرایه‌هایی از جنس مژه‌های اکسید تیتانیوم است. این لایه روی بستری از جنس شیشه قرار گرفته است. این گروه یافته خود را به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده است. بخشی از فرآیند این لنز که به metasurface شهرت یافته در نشریه Science به چاپ رسیده است.
پژوهشگران معتقداند که این لنزها می‌توانند جایگزین لنزهای رایج در بازار شوند و در لنزهای چشمی و دیدبانی مورد استفاده قرار گیرند. لنزهای فعلی با استفاده از ماشین‌کاری تراشیده شده تا به شکل مورد نظر در آید.
این گروه در مقاله خود از این لنز به‌عنوان لنز ایستا یاد کردند، اما پروفسور فردیکو کاپاسو از محققان این پروژه در گفتگویی به نشریه OT گفت، آن‌ها روی ساخت فناوری لنز تغییرپذیر کار می‌کنند.
کاپاسو می‌گوید: «همین که ما این نسل جدید لنزها را ساخته‌ایم به آن معناست که می‌توان از این فناوری برای ساخت لنزهایی تغییرپذیر استفاده کرد.»
یکی از شگفت انگیزترین بخش‌های این پروژه، استفاده از نانوساختار دی‌اکسیدتیتانیوم است که می‌تواند روی طیف وسیعی از طول موج‌های نور مرئی تأثیرگذار شود.
روش ساخت این لنز نیز می‌تواند تأثیر شگرفی روی صنعت ساخت لنز بگذارد. محققان این پروژه معتقداند که این فرآیند به زودی می‌تواند برای تولید انبوه لنزها استفاده شود، به طوری که هزینه ساخت این لنزها کسری از لنزهای رایج باشد.
از این فناوری می‌توان برای ساخت لنز میکروسکوپ و دوربین عکاسی استفاده کرد. با این حال محققان معتقداند که جذابترین پتانسیل کاربردی این فناوری در بخش اپتیک قابل پوشیدن است.