پتروشیمی غدیر در خلاف جهت اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان

در نشستی خبری که روز بیستم تیرماه در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد، دکتر سرکار، دبیر این ستاد و مهندس ضیغمی، کارشناس حوزه نفت و انرژی ستاد، روند تعاملات غیرسازنده پتروشیمی غدیر با یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده نانوکاتالیست‌های مورد نیاز پتروشی

طبق آنچه در این نشست مطرح شد، پتروشیمی غدیر اقدام به عقد قرارداد خرید نانوکاتالیست با این شرکت نموده و ۳۰ درصد مبلغ قرارداد را پرداخت کرده و تمام کالا را تحویل گرفته است، اما متاسفانه پس از تغییر مدیریت، نه تنها به خرید خارجی روآورده است بلکه با بهانه‌تراشی، حتی از انجام تعهدات قرارداد نیز شانه خالی کرده و مابقی مبلغ قرارداد را پرداخت نمی‌کند. این در حالی است که ۲۰ تُن از نانوکاتالیست تولیدی این شرکت، از سال ۹۳ در پتروشیمی آبادان مورد استفاده قرار گرفته و مدیران مجتمع پتروشیمی آبادان، از عملکرد آن کاملا رضایت دارند.

در این نشست، مدارک مربوط به تست‌های کیفی و عملکرد نانوکاتالیست تولید داخل در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. این مدارک شامل موارد زیر بود:
• گواهی انجام و تایید آزمایش راکتوری نانوکاتالیست به‌وسیله‌ی پتروشیمی غدیر در سال ۹۲

filereader.php?p1=main_6c851670beee739e6

• تاییدیه اولیه پتروشیمی آبادان (تایید کیفیت کاتالیست) ؛ در سال ۹۳
filereader.php?p1=main_1fc384a79adb53d30

• تاییدیه دوم پتروشیمی آبادان در سال ۹۴٫
filereader.php?p1=main_5dd42fa1de26bb596
این تاییده نشان می‌دهد که پس از گذشت ۱۸ ماه استفاده از این کاتالیست در شرایط عملیاتی واقعی، نانوکاتالیست مورد استفاده در مقایسه با کاتالیست خارجی دارای درصد تبدیل و گزینش‌پذیری بالاتر بوده و موجب افزایش راندمان و خلوص محصول گردیده است.

گویا پتروشیمی غدیر برای عدم انجام تعهدات قرارداد خرید و رو آوردن به محصول خارجی، عدم ماندگاری کافی کاتالیست در راکتور را بهانه کرده‌ است، که با توجه به استفاده عملیاتی از این کاتالیست در پتروشیمی آبادان و تایید عملکرد آن در این مجتمع، این امر صرفا می‌تواند یک بهانه‌جویی باشد.

پتروشیمی غدیر در حال حاضر از نانوکاتالیست مشابه و تولید یک شرکت هلندی استفاده می‌کند، که به دلیل دامپینگ، قیمتی پایین‌تر از کاتالیست داخلی پیدا کرده است.

گفتنی است نانوکاتالیست تولید شده در کشور، تأییدیه‌ نانومقیاس صنعتی را از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت کرده است. این نانو کاتالیست با نام اُکسی کلراسیون در فرایند تولید PVC در پتروشیمی‌ها کاربرد دارد. مجتمع‌های پتروشیمی اروند، آبادان و غدیر، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان PVC هستند و نیاز به این کاتالیست در هر دوره برای مجتمع پتروشیمی اروند ۱۰۰ تن، مجتمع پتروشیمی آبادان ۳۰ تن و برای پتروشیمی غدیر ۱۸ تن است.