روشی سریع برای بررسی هم‌زمان هزاران واکنش زیست‌شیمیایی

محققان ژاپنی موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان هزاران واکنش زیست شیمیایی را به‌طور هم‌زمان انجام داد. این کار در حالت عادی چند ماه یا چند سال زمان نیاز دارد، اما با این روش تنها چند روز طول خواهد کشید تا نتایج بهدست آید.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه توکیو موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان هزاران واکنش زیست‌شیمیایی را هم‌زمان آزمایش کرد. این روش را می‌توان به سادگی در خانه انجام داد.
در حال حاضر برای انجام آزمایش روی زیست مولکول‌ها در حجم انبوه، نیاز به صرف زمان زیادی است و ممکن است چند ماه یا چند سال زمان نیاز داشته باشد. در واقع با استفاده از روش سعی و خطا باید این مولکول‌ها را شناسایی کرد، اما با این روش جدید با سرعت بالا و در مدت چند روز می‌توان هزاران زیست مولکول را شناسایی کرد.
یانیک روندزلز از مؤسسه علم صنعتی (IIS) می‌گوید: «ما علاقه‌مند به برنامه‌دهی به سیستم‌های زیست شیمیایی هستیم، به طوری که این سیستم‌ها بتوانند پردازش اطلاعات را انجام دهند. اگر شما بتوانید یک نقشه با قدرت تفکیک بالا از تمام ترکیب‌های احتمالی داشته باشید و بدانید که احتمالاً خروجی ترکیب مواد مختلف چه چیزی است، سرعت بالاتری می‌توانید آنها را با آنالیز کنید. در این صورت می‌توان از این واکنش‌ها برای آزمایش تشخیص استفاده کرد. در حال حاضر محققان از ترکیب شبیه‌سازی و انجام آزمایش برای این کار استفاده می‌کنند. در این شبیه سازی‌ها از فرضیات مختلفی پیرامون رفتار مولکول‌ها باهم استفاده می‌شود که همیشه با واقعیت مطابقت ندارد.»
در این روش جدید هزاران واکنش زیست‌شیمیایی مختلف را در یک زمان انجام می‌گیرد. در این روش یک قطره میکرومقیاس از ماده که حاوی معرف‌های مختلف است در میان دو لایه از جنس شیشه قرار داده می‌شود. با استفاده از میکروسکوپ چگونگی انجام واکنش‌ها مشاهده می‌شود.
نتایج این پروژه بسیار جالب توجه است. روندزلز می‌گوید: «شما فرآیند را با ترکیب تصادفی از نقاط رنگی مختلف آغاز می‌کنید سپس کامپیوتر شروع به ترسیم تصویر زیبایی از نقشه واکنش‌ها می‌کند.»
این روش علاوه برای شرایط واکنش زیست شیمیایی انجام شده، درباره رفتار مولکولی نیز اطلاعاتی ارائه می‌کند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله ای با عنوان”High-resolution mapping of bifurcations in nonlinear biochemical circuits” در نشریه Nature Chemistry منتشر شده‌است.