تصویری از گرافن، برنده رقابت تصویربرداری از نانوساختارها

پیشگامی ملی فناوری‌ نانو آمریکا یک دوره رقابت تصویربرداری از نانوساختارها راه‌اندازی کرده است. برنده این رقابت‌ها که با عنوان ‌‌EnvisioNano برگزار شده، تصویر مربوط به یک لایه گرافنی است که توسط یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه میسوری گرفته شده‌است.

اداره هماهنگی ملی فناوری‌ نانو (NNCO) برندگان مسابقه عکاسی فناوری‌ نانو را اعلام کرد. بن دیویس و رایان هینس از دانشگاه میسوری برای ثبت تصویر گرافن رتبه اول این رقابت را به دست آوردند. این دو دانشجو روی روش‌های جدید دستکاری گرافن کار می‌کنند.
تصاویری ارسالی این دوره از مسابقات توسط ۲۰۰۰ نفر ارزیابی شده‌است. از میان تصاویر ارسالی، سه تصویر برتر انتخاب شده و در نهایت از میان این سه تصویر، یک تصویر توسط هیئت داوران به عنوان برنده انتخاب شده‌است. این هئیت داوران از طرف پیشگامی ملی فناوری‌ نانو انتخاب می‌شود. تصویر برنده این رقابت‌ها به مدت یک ماه در سایت Nano.gov برای تماشای عموم مردم قرار می‌گیرد.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قوانین این دوره از مسابقات و همچنین کسب اطلاعات در مورد خود مسابقه می‌توانند به سایت رسمی EnvisioNano در سایت Nano.gov مراجعه کنند.
تصویری که در پایین آمده مربوط به یک نوار گرافنی است که با استفاده از روش لایه‌نشانی از فاز شیمیایی بخار روی فویل مسی ایجاد شده‌است. شکل هگزاگونالی دانه گرافن در این شبکه بلوری کاملاً مشخص است. روی سطح گرافن چروکیدگی‌هایی دیده می‌شود که مربوط به اثرات زیرلایه است.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820
گرافن ماده‌ای تک لایه از جنس کربن است که دارای خواص الکتریکی، مکانیکی و گرمایی منحصر به فردی است. حمایت مالی این رقابت توسط پیشگامی فناوری‌ نانو آمریکا انجام شده‌است. این رقابت با هدف آموزش عمومی و ترویج فناوری‌ نانو انجام شده‌است.