ثبت شرکت بعد از فارغ‌التحصیلی، برای تجاری‌سازی یک فناوری

یک دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه منچستر، پس از تأسیس شرکتی در حوزه انرژی، موفق به دریافت جایزه ۵۰ هزار پوندی برای توسعه فناوری پیل‌های سوختی شده‌است. او قصد دارد بعد از سپری کردن دوره‌های توانمندسازی در بخش تجاری‌سازی، ایده خود را به محصول تبدی

شرکت نوپای اکساگون (Eksagon) که در حوزه انرژی فعالیت دارد، توسط انتونیوس اویکونومو، دانشجوی سابق دانشگاه منچستر، تأسیس شده‌است. این شرکت موفق به دریافت حمایت مالی ۵۰ هزار پوندی برای توسعه فناوری جدید در بخش انرژی شده‌است.
اکساگون در رقابتی شرکت کرد که در آن ۴۰ شرکت دیگر نیز حضور داشتند و در نهایت موفق به دریافت رتبه دوم این رقابت شد. به دلیل کسب این جایگاه، این حمایت مالی به این شرکت تعلق گرفت.
اکساگون در حال کار روی پروژه‌ای است که در آن از گرافن برای افزایش کارایی انرژی استفاده می‌شود. این فناوری برای بهبود عملکرد پیل‌های سوختی در نظر گرفته شده‌است؛ پیل‌هایی که با سوخت متانول کار می‌کنند و نسبت به باتری‌های استاندارد کارایی ۱۰ برابر بالاتر دارند. بنابراین، این پیل‌ها گزینه مناسبی برای تأمین انرژی بوده و دوام بالاتری نیز خواهند داشت.
این شرکت علاوه بر جایزه ۵۰ هزار پوندی، از حمایت کسب و کار، آموزش، حمایت رسانه‌ای و یک جایزه ۳۰۰۰ پوندی نیز برخوردار خواهد شد.
اویکونومو در سال ۲۰۱۴ که دانشجوی دوره دکتری بود موفق به کسب جایزه Eli & Britt Harari Graphene Enterprise شد. این جایزه به دلیل کار روی مواد گرافنی و تعیین مشخصات آن به ایوکونومو اعطا شد. اویکونومو در ادامه فعالیت‌های خود، این جایزه ۵۰ هزار پوندی را نیز برای پروژه جدید خود دریافت کرد.
اویکونومو بعد از طراحی پروژه خود دریافت که این پروژه اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل تغییراتی در آن ایجاد کرد و با نگارش یک برنامه کسب و کار، شرکت اکساگون را در سال ۲۰۱۵ تأسیس کرد.
اویکونومو می‌گوید: « فناوری‌های رایج در حوزه پیل‌های سوختی به دلیل کارایی پایین و هزینه بالا با تجاری‌سازی فاصله زیادی دارند. چالش اصلی در این حوزه آن است که بتوان کارایی این پیل‌ها را افزایش داد. ما برای این کار از گرافن استفاده کرده‌ایم.»
او درباره دوره آموزشی که در بخش کسب و کار گذرانده می‌گوید: «من یک محقق در حوزه مهندسی هستم و درک زیادی از مفهوم تجاری‌سازی ندارم. این دوره‌های آموزشی به من کمک می‌کند تا بتوانم گام‌های مهمی در مسیر تبدیل ایده به محصول بردارم.»