برگزاری اولین دوره توان‌افزایی چهارمین برنامه طرح‌های نوآورانه

اولین دوره توان‌افزایی چهارمین برنامه طرح‌های نوآورانه طی روزهای ۲۷ و ۲۸ تیرماه با حضور ۱۸ نفر از فناوران پذیرفته شده برگزار شد.

اولین دوره توان‌افزایی چهارمین برنامه طرح‌های نوآورانه طی روزهای ۲۷ و ۲۸ تیرماه با حضور ۱۸ نفر از فناوران پذیرفته شده در دوره چهارم، به مدت دو روز برگزار شد.

این دوره با رویکرد تجاری‌سازی و با هدف آشنایی بیشتر فناوران با یکدیگر طراحی شده است و طی آن سرفصل‌هایی در زمینه‌‌های مدل کسب‌و‌کار، مالکیت فکری و گفتمان فناورانه مورد بحث و‌ بررسی قرار گرفت.

از ویژگی‌های این دوره می‌توان به تلاش برای شکل‌گیری تفکر و روحیه کارگروهی در میان فناوران پذیرفته شده اشاره کرد. در قسمت مدل کسب‌و‌کار، شرکت‌کنندگان در دوره پس از آشنایی با اجزا و قسمت‌های مختلف بوم کسب‌و‌کار، بصورت گروه‌های سه نفره و در قالب کارگاه به تکمیل بوم‌های خود با توجه به موضوع مشخص شده پرداختند و در انتها نیز مدل کسب‌وکار پیشنهادی خود را ارائه دادند.

در بحث مالکیت فکری اصول و مبانی مالکیت فکری، چرایی ثبت پتنت، راه‌های ثبت پتنت و حمایت‌هایی که در این مسیر از سوی ستاد توسعه فناوری نانو و برنامه طرح‌های نوآورانه وجود دارد مطرح شد. معرفی اجزای مختلف پتنت و تجارب مختلف در مسیرتجاری‌سازی محصولات با پتنت ثبت شده و یا فاقد پتنت از دیگر مواردی بود که در این دوره مورد بررسی قرار گرفت.

در قسمت گفتمان فناورانه، اعضای حاضر در دوره بر روی مباحث مختلفی از جمله پیش‌نیازهای توسعه یک محصول، فاصله فناوری تا بازار، ابزارها و تسهیلات مورد نیاز برای توسعه محصول، تجارب موفق و ناموفق در مسیر توسعه و علل هرکدام از آنها به بحث و گفتگو پرداختند.

اعضای حاضر در این دوره شرکت‌کنندگانی بودند که در فراخوان اول از برنامه چهارم (آبان لغایت اسفند ۹۴) و همچنین فراخوان دوم از دوره چهارم که هم‌اکنون در جریان است طرح خود را ثبت کرده بودند. طرح‌های دریافت شده طی چندین مرحله بررسی اولیه در ابعاد فنی، اقتصادی و نوآوری و همچنین حضور در جلسه مصاحبه و پاسخ به سوالات مربوطه به این مرحله راه یافته‌اند.

شایان ذکر است، آخرین مهلت برای ارسال طرح در دوره چهارم برنامه طرح‌های نوآورانه ۱۵ مرداد اعلام شده است. علاقه‌مندان به ثبت طرح می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.NanoMatch.ir طرح خویش را ثبت نمایند و یا سوالات تکمیلی خود را به آدرس info@NanoMatch.ir  ارسال نمایند.