اعلام نتایج مرحله اول نخستین چالش نوآوری فناوری نانو

چالش نوآوری فناوری نانو برنامه‏‌ای برای دریافت ایده‌های فناورانه است که در اولین دوره آن چالش تولید نانوالیاف با سرعت بالا به فراخوان گذاشته شد و راه‌حل‌هایی بر پایه فناوری‏‌های «نیروریسی»، «الکتروریسی دمشی»، «جت هوای مذاب» و «الکتروریسی حبابی» توسط نوآور

چالش نوآوری فناوری نانو برنامه‏‌ای برای دریافت ایده‌های فناورانه است که در اولین دوره آن چالش تولید نانوالیاف با سرعت بالا به فراخوان گذاشته شد. این برنامه در نظر دارد ایده‌های کاربردی و راه‏گشای محققان و شرکت‏‌های فعال در حوزه فناوری نانو را در جهت رفع گلوگاه‏‌های موجود در مسیر صنعتی‌سازی فرآیندها و محصولات نانویی جمع‏‌آوری و به منظور تجاری‌سازی مورد حمایت قرار دهد.

همزمان با پایان یافتن مهلت ثبت‏‌نام اولین چالش، فرایند بررسی اولیه ۳۱ طرح دریافت شده در دبیرخانه چالش آغاز شد. تمامی طرح‌ها در کمیته فنی مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر اساس متن سوالات مطرح شده در چالش، ۸ طرح برای راه‌یابی به جلسات داوری حضوری انتخاب گردید.

با ارائه نوآوران در جلسات کمیته فنی، طرح‏‌ها داوری و در نهایت با محوریت قابلیت تجاری‌سازی طرح‏‌ها و بر مبنای شاخص‏‌هایی چون توان تولید صنعتی، ظرافت نانومتری قطر الیاف تولیدی، استناد علمی مبانی طرح و برآورد هزینه منطقی، ۵ طرح حائز دریافت تسهیلات حمایتی شناخته شدند.

بر این اساس راه‌حل‌هایی بر پایه فناوری‏‌های «نیروریسی»، «الکتروریسی دمشی»، «جت هوای مذاب» و «الکتروریسی حبابی» توسط نوآوران برگزیده پیشنهاد شد.

در پایان این مرحله، نوآوران طرح‌های برگزیده ابتدا بر طبق فرم امکان‌سنجی دریافتی، زمانبندی و جزئیات برنامه اجرایی خود را به دبیرخانه چالش ارائه خواهند نمود.

مطابق برنامه چالش، نوآوران از تسهیلات حمایتی جهت تکمیل فرم امکان‌سنجی، اعتبار شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو برای تکمیل آزمون‏‌ها و همچنین پشتیبانی مالی برای  تولید نمونه اولیه برخوردار خواهند بود. با پایان ارزیابی این مرحله، طرح‏‌های برتر معرفی و ضمن دریافت جوایز و تسهیلات اعلام شده، در پروژه‌های صنعتی کارگروه صنعت و بازار در همین موضوع مشارکت داده خواهند شد.

علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این برنامه به پایگاه اینترنتی شبکه نانونساجی مراجعه نمایند.