حمایت مالی از شرکتی نوپا برای تجاری‌سازی نانوپوشش پتنت شده

یک شرکت انشعاب یافته از دانشگاه آرکانساس موفق به دریافت حمایت مالی ۲۲۵ هزار دلاری برای تجاری‌سازی فناوری نانوپوشش‌های ضدخستگی شده‌است. این پوشش حاوی نانوذرات بوده و قادر به افزایش روانسازی است.

بنیاد ملی علم جایزه ۲۲۵ هزار دلاری به شرکت نوپای سرفتک (SurfTec) برای تجاری‌سازی فناوری پتنت شده‌ای در حوزه نانوپوشش‌ها اعطا کرد. این فناوری توسط دانشگاه آرکانساس ارائه شده‌است.
سرفتک یک شرکت انشعاب یافته از دانشگاه آرکانساس بوده که در پارک علم و فناوری آرکانساس فعالیت دارد. این شرکت قصد دارد روی یک راهبرد نوین برای بهبود مقاومت خستگی نانوپوشش‌ پلی‌تترا فلورو‌اتیلین (PTFE) کار کند.
پلی‌تترا فلورواتیلین را همه با نام تجاری تفلن می‌شناسند. سرفتک قصد دارد که نشان دهد فناوری نانوپوشش از جنس تفلن می‌تواند اصطکاک را کاهش داده و خستگی تجهیزات مورد استفاده در صنعت را بهبود دهد.
ساموئل بکفورد از دانشجویان سابق این دانشگاه که اکنون فارغ‌التحصیل شده موفق به اختراع این پوشش نانوکامپوزیتی تفلنی شده‌اند، پوششی که حاوی نانوذرات بوده و بکفورد برای تجاری‌سازی آن شرکت سرفتک را تاسیس کرده است.
در ابتدا این پوشش برای روانسازی بلبرینگ‌های مورد استفاده در موتورهای الکتریکی استفاده خواهد شد که انتظار می‌رود در نهایت موجب بهبود روانسازی شود. این گروه تحقیقاتی انتظار دارند که با این کار عمر قطعات ۵۰ درصد افزایش یابد.
بکفورد می‌گوید: « تحقیقات ما نشان داد که پوشش کامپوزیتی نانوذرات تفلن به صورت قابل توجهی دوام را افزایش داده و اصطکاک را کم می‌کند. از نقطه نظر تاریخی، استفاده از تفلن محدودیت‌های زیادی دارد چرا که چسبندگی آن کم بوده و عمر نسبتا کوتاهی دارد. اما این نانوپوشش حاوی نانوذرات می‌تواند این نقطه ضعف را برطرف کند.»
بکفورد مدرک دکتری در رشته میکروالکترونیک و فتونیک از دانشگاه آرکانساس دارد که شش سال گذشته را روی فناوری پوشش‌دهی کار کرده است. او فعالیت‌های خود را در آزمایشگاه اصطکاک و نانوماشین دنبال کرده است.
این حمایت مالی در قالب برنامه تحقیقات نوآورانه کسب و کار‌های کوچک اعطا شده‌است، برنامه‌ای که به دنبال تحریک نوآوری در بخش خصوص است تا نیازهای بخش تحقیقات و توسعه فدرال را تامین کند. این برنامه به دنبال تجاری‌سازی یافته‌های علمی و تولید محصول نیز است.